Ik heb een blauw zwaailicht inde auto die niet is aangesloten mag dat?

Ik ben aangehouden door de politie omdat ik een blauw zwaailicht op de hoedenplank had staat. Deze was echter niet aangesloten. Toch maakt de politie procesverbaal op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Het beste antwoord

Een blauw zwaailicht in de auto is verboden, of je die nu aan hebt of niet. Op de hoedenplank is het ook net of je een politieauto bent, dus kan ik me de boete helemaal voorstellen. Als ze het in de kofferbak vonden zou het flauw zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Artikel 29
"Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen. 2.De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren. 3.Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen. "

Je kunt natuurlijk proberen om tegen de bekeuring in beroep te gaan omdat je het zwaailicht niet voerde. Het is dan aan de rechter om de wet te interpreteren en te belsissen of de agenten juist handelden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik denk dat de agenten je aanhouden omdat je ermee verwarring zaait. Je bent ook niet de eerste die hervoor bekeurd wordt. De politie mag je hiervoor aanhouden en een boete uitdelen. Jij mag hier tegen in bezwaar gaan. Succes niet verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag geen blauw zwaailicht in je auto hebben. Ookal is die niet aangesloten. In principe mag de politie die in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wel logisch toch dat ze je daarvoor aanhouden? Je zou hem immers op elk moment kunnen gaan aansluiten. Een andere reden om een blauw zwaailicht in je auto te hebben is niet waarschijnlijk. En zoals iemand hiervoor al zei, als je zoiets moet vervoeren dan moet je hem maar in je kofferbak stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het zwaailicht van buitenaf niet zichtbaar is mag je het in de auto hebben, overigens mag het zelfs dan niet aangesloten zijn! Als je je aan bovenstaande condities houdt is er alleen sprake van 'bezit', en dat is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ging hier om de hoedenplank, dus lijkt me wel zichtbaar dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat was wel duidelijk en in de vorige antwoorden ook wel gesteld. Mijn antwoord is echter de enige optie die wel mag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat bedoelt vind ik het ook een goed antwoord op de vraag, wanneer het wel mag. + dus.
Ik denk dat je hiermee niet akkoord hoeft te gaan.
Hij was immers niet aangesloten en was niet in gebruik.
Het is geen verboden wapen en niet gevaarlijk.
Je zou bij wijze van spreken als loopjongen dit hebben moeten halen voor reparatie van een Politieauto door een garage.