Wat kan je het beste doen als je moet niesen terwijl je in de auto zit?

Soms kan je het eventjes tegenhouden, mag je daarvoor even op de vluchtstrook gaan staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, mijn dochter knalde tegen een lantarenpaal toen ze moest niezen.

Het beste antwoord

Op de vraag of je daarvoor op de vluchtstrook mag staan: ja! Als jij zo'n niesbui krijgt dat het onverantwoord is om gewoon door te rijden, mag je gebruik maken van de vluchtstrook, daar is hij (naast ruimte voor pechgevallen en strook voor hulpdiensten) voor bedoeld.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als je je duizelig voelt worden, een contactlens kwijtraakt als je in je ogen wrijft, en meer van dat soort omstandigheden waardoor je niet meer veilig een parkeerplaats kun bereiken, ook dan mag je op de vluchtstrook.

Hoe dat te doen: voor zover mogelijk je snelheid behouden en je alarmlichten aanzetten, rustig de vluchtstrook op sturen, en dáár pas afremmen. Zodra je weer veilig kunt rijden, kom je terug op de rijbaan door te handelen zoals bij een verkorte invoegstrook: zo snel mogelijk snelheid maken zodat je snelheid gelijk komt met het verkeer op de rechterbaan, dan (zodra je ruimte hebt) richtingaanwijzer aan en invoegen. Let wel op dat ook de vluchtstrook niet oneindig lang is!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: natuurlijk alleen als je een enorme niesbui aan voelt komen (bijvoorbeeld allergie die ineens vreselijk opspeelt) en niet voor een enkele nies. Die ene nies geeft minder risico in het verkeer dan de hele manoeuvre om op de vluchtstrook en weer terug op de rijbaan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Handen stevig aan het stuur en gewoon niezen. Tegen de tijd dat je een vluchtstrook hebt gevonden is die nies allang ontsnapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet van te voren al proberen in te schatten dat de tijd dat je niest en heel even je ogenn dicht hebt, je in gedachten weet waar je je bevindt op de weg. Een niest duurt gelukkig niet zo lang. Op de motor is het wel een beetje anders moet ik zeggen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recht houden dat stuur, en vooral niet panieken.
Het moment dat je ogen dicht zijn is zeer kort, hooguit een seconde.
Zodra je de nies voelt opkomen dus even het koppie erbij, pas wel op dat je niet aan het stuur trekt tijdens de nies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens de nies ... handen los . ogen zo lang mogelijk geopend houden. focus. sneece you later
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de nies voorkomen door met je duim en wijsvinger op je neusvleugel te drukken dan ga je jou neus dichtknijpen .
Als je de drang krijgt om te gaan niezen dan ga je jou neus dichtknijpen en dan weer loslaten dan weer dichtknijpen en los laten .
En net zo lang doen tot de drang van het niezen over is .
En dat is meestal zo rond een halve minuut of nog korter .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het autorijden kun je prima even niezen. Gaat allemaal heel snel en het is onnodig, om de auto hier voor stop te zetten.

Stop zetten op de vluchtstrook voor een nies is niet toegestaan. Vluchtstrook mag alleen gebruikt worden voor noodgevallen en daar valt moeten niezen duidelijk niet onder.

Hou daarbij in het achterhoofd dat de vluchtstrook de gevaarlijkste baan van de snelweg is. Hier vallen de meeste dodelijke slachtoffers. Ga er dus niet voor bijna niks op staan.

Onnodig gebruik maken van de vluchtstrook kan trouwens ook beboet worden door de politie. Maar niet doen dus.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bij fileverkeer kan een seconde niet of slecht kunnen reageren al te veel zijn en de antwoorden hierboven ten spijt vind ik dat je van de vluchtstrook gebruik kunt maken als je anders het verkeer in gevaar dreigt te brengen.
Helemaal stoppen lijkt me niet nodig; je kunt even met je gas los de vluchtstrook opsturen tot je nies voorbij is en je je weer capabel voelt om in te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon niezen! Je knippert/sluit ook wel eens met je ogen als er een vuiltje in komt. De vluchtstrook is voor andere doeleinden dan voor mensen die moeten niezen. Het zou er druk worden :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien raar , maar dit is wat ik altijd doe:
Op het moment dat je de nies op voelt komen , veeg je met de punt van je tong langs je gehemelte (van voor naar achter naar voor enz) met iets druk ,en bij mij zakt de nies dan altijd af. ...Misschien het proberen waard??
Ben benieuwd of het bij anderen ook werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Operatie via de Globale rechtkant van je Grafici. Daardoor stop het niezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uuuhhmm, gewoon niezen? Zo lang nies je toch niet? Maar 2 seconden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zou doen, is het stuur niet te stevig vast pakken
( omdat je beweegt als je niets, en op deze manier niet ineens een ruk aan het stuur kan geven)
dan zorgen dat ik niemand dicht om me heen heb.
dus als je achter iemand rijdt, beetje gas terug nemen.
En dan op 1 punt concentreren, zodat je nog wel alles om je heen in de gaten kan houden, maar niet het nadeel hebt van je ogen te moeten sluiten.