Ik heb een auto van 1250 kg, daarachter hangt een caravan met een toegestane maximale massa van 930 kg., welk rijbewijs heb ik nodig, B of BE ?

Er wordt weleens beweert, dat alles wat je trekt,caravan of aanhanger, en zwaarder weegt dan 750 kg, en dus een eigen kenteken heeft, je een rijbewijs BE nodig hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Om met een aanhangwagen of caravan te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Meer informatie over BE-rijbewijs kunt u vinden op http://www.cbr.nl/1041.pp

Aanvulling van mezelf: de 3500 kg is dus ook inclusief het laadvermogen van je eigen auto dus 1250 kg + laadvermogen. Als je laadvermogen meer dan 1320 kg is moet je dus BE hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
De aanvulling is slechts theorie, een auto van 1250kg zal geen laadvermogen hebben van 1320kg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

tenzij de lege auto zwaarder is dan het laadgewicht van de aanhanger.
In jouw geval is je auto zwaarder dan je beladen caravan dus kan je met rijbewijs B volstaan.
13 jaar geleden
Als ik zo lees in je vraag, mag het.
Het totale gewicht van de combinatie is niet meer dan 3500 kilo.
De auto is leeg zwaarder dan de caravan inclusief laadvermogen (v.d. caravan)

Toegevoegd na 31 seconden:
mag het = dus met alleen B rijbewijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer heb je voldoende aan slechts het rijbewijs B en wanneer heb je nu eigenlijk E nodig achter B nodig als je met een camper op stap gaat? Hieronder staan 2 voorbeelden die het meest betrekking hebben op deze situatie.

Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Een andere manier om te weten te komen of B volstaat, is gebruik te maken van onderstaande vragenlijst:
Vraag 1: Is de toegestane maximum massa van de aanhanger meer dan 750kg?
Nee --> Rijbewijs B
Ja --> ga door naar vraag 2

Vraag 2: Is de toegestane maximum massa van de aanhanger meer dan het ledige gewicht van het trekkende voertuig?
Ja --> Rijbewijs BE
Nee --> ga door naar vraag 3

Vraag 3: Is de toegestane maximum massa van de auto + aanhanger meer dan 3500kg.
Ja --> Rijbewijs BE
Nee --> Rijbewijs B

NOTE: Dit betekent dat je met slechts rijbewijs B mag rijden met een camper van 3500 kg + een aanhanger met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld 2 klopt niet, je gaat daarmee over de 3500 kg heen, dus BE. Je note klopt ook niet, als je een auto hebt (camper van 3500kg) mag je hier al niks meer achterhangen met B. Totaal mag de auto + laadvermogen + kar + laadvermogen kar niet boven de 3500 kg uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus, ik heb het nog even nagelezen en heb te snel geoordeeld, je voorbeelden en je note klopt wel. Helaas kan je een reactie niet meer verwijderen, in tegenstelling tot een vraag of een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet druk, een plus of min puntje meer maak ik mij niet zo druk om. Vindt het wel leuk toch te lezen dat ik gelijk heb. Hidde109 bedankt !
Dit schema helpt u makkelijk uw vraag te beantwoorden.

U moet vervolgens nog even op uw kentekenbewijs kijken wat uw ledig gewicht is van de auto ( de door u genoemde 1250 kg?) en naar maximum toegestaan gewicht van de auto. Daarna kunt u schema simpel doorlopen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De regel is denk wel duidelijk maar om alle onduidelijkheid te beeindigen kun je via deze site uitrekenen welk rijbewijs je nodig hebt BE
13 jaar geleden
als de combinatie van auto en caravan niet zwaarder is dan 3500 kg mag je het rijden zonder E
is het zwaarder dan moet je E hebben

voorbeeld
auto weegt 1400 kg en mag 250 kg laden is 1650 kg
caravan weegt 900 kg en mag 250 kg laden is 1150
1650+1150 is 2800 kg dus je b rijbewijs is voldoende

let wel op wat je auto mag trekken en let goed op de kogeldruk die de trekhaak mag hebben
{dit staat op het plaatje langs je trekhaak}
wat je auto mag trekken staat op je kenteken {kijk wel bij geremd}