Als je richting aangeeft tijdens het autorijden, doe je dan je richtingaanwijzer aan of uit?

Persoonlijk vind ik dat je dan je richtingaanwijzer aandoet. Veel mensen zeggen echter juist dat ze hun richtingaanwijzer 'uit' doen.

Misschien komt dat van 'je hand uitsteken' op de fiets? Of door de vlaggetjes op auto's waar vroeger richting mee werd aangegeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.2K

Het beste antwoord

De verwarring zit hier in de dubbelzinnigheid van het woord 'uitzetten'. Dit kan betekenen dat je een apparaat buiten werking stelt (ik zet het koffie-apparaat uit), óf dat je een koers aangeeft (ik zet een wandeling uit, mijn koers uit).

Door deze dubbelzinnigheid ontstaat de verwarring.

Als je afslaat, zet je dus je richtingaanwijzer aan (en hiermee dus ook uit). Als je het lichtje wil stoppen, zet je hem uit.

Je kunt dus technisch je richtingaanwijzer uitzetten, terwijl je hem uit had moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik doe mijn richtingaanwijzer 'aan'. In de zin van: 'in werking stellen'.

Los daarvan: Ik ben tegenwoordig al lang blij als mensen dat 'ding'gebruiken. Het schijn tegenwoordig een trend op de Nederlandse wegen te zijn om, als je afslaat, helemaal géén richting meer aan te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel je pijn. Vooral bij rotondes is dit een steeds meer voorkomende ergernis.
Vroegah, toen deed je 'm uit.
Tegenwoordig doe je 'm aan.
(Man tegen vrouw: stap eens uit en kijk eens of mijn richtingsaanwijzer het doet.
Vrouw: Ja! Nee! Ja! Nee! Ja! Nee! enz.)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Op mijn scooter doe ik hem altijd AAN (daarna pas uit). Komt inderdaad waarschijnlijk van de vlaggetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaande van de schakelaar, die zet je aan, het lampje gaat ook aan, het clignateur-mechanisme staat aan.......... ik zou zeggen: AAN
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet hem aan zodra ik de motor start en geef richting aan als ik de richtingaanwijzer gebruik.