Is het slecht om met schakelen een versnelling over te slaan?

Bijvoorbeeld van de 1 naar de 4 schakelen of an de 3 naar de 5 ? is dit slecht voor de auto?

Toegevoegd na 3 minuten:
1 naar 4 moet 2 naar 4 zijn 1 naar 4 is een beetje te overdreven....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

nee dit is niet slecht als je binnen het toerenbereik van de motor blijf. Stel je rijdt 50 km/u in de derde versnelling en versneld naar 80 km/u nog steeds in de derde versnelling, nu schakel je over naar een hogere versnelling dit word dus de 4de of de 5de waarbij je eerst gedurende 1 sec naar de 4de gaat nog steeds 80 km/u en dan doorschakelt naar de 5de nog steeds 80 km/u of je schakelt direct door naar de 5de vanuit de 3de het toerental van zowel de motor als de vesnellingsbaks uitgaande as zal bij 80km/u in de 5de versnelling hetzelfde zijn hoe je ook schakelt.

In de praktijk zou je dit kunnen doen met een diesel... Maar gezond voor de versnellingsbak is het niet...

Ik kom net van een cursus ecologisch rijden, en daar raden ze dit aan, zowel met diesel als met benzine. Het zou zuiniger zijn omdat je zo snel mogelijk in de hoogste versnelling moet geraken.

Het is niet slecht, zolang je maar binnen het toegestane toerentalbereik van je motor blijft. Je moet wel heel wild doen om daar buiten te komen, dus dat zit wel goed. Het kost wel meer brandstof dan wanneer je alle versnellingen op volgorde afwerkt. Als je 2-4 schakelt, moet je redelijk veel toeren maken in 2 voordat je naar 4 kunt. Je had al veel eerder van 2 naar 3 kunnen gaan, en daarna bij dezelfde snelheid door naar 4. Dus bij 2-3-4 zit je gemiddeld in een hogere versnelling dan bij 2-4. Zie het zo: vergelijk 2-3-4 met (wat jij doet) 2-2-4. Het enige moment waarop ik 2-4 doe, of 3-5 (afhankelijk van de situatie), is bij het invoegen op een Duitse Autobahn. Daar hebben ze vaak een heel scherpe bocht waar je met maximaal 30 doorheen kunt, dan een miniscuul invoegstrookje, en dan zit je op een Autobahn waar ze 140 rijden. In zo'n geval is het veiliger zo snel mogelijk op snelheid te komen. Daar wil ik wel eens een versnelling overslaan. Veiligheid gaat hier boven zuinigheid en milieuvriendelijkheid.

Ik heb het zelfs geleerd met rijles, je kunt dat doen als je de snelweg op wil via een verkorte invoegstrook (zo één met een scherpe bocht vóór de invoegstrook). In z'n 2 de bocht door, dan gas op de plank om zo snel mogelijk op snelheid te zijn, doorschakelen naar zijn 4, invoegen, en zodra je op de weg zit rustig door naar zijn 5. In een lagere versnelling kun je veel sneller optrekken, schakel je bij een heel korte invoegstrook eerder op, dan heb je kans dat je niet harder dan 80 rijdt als je het einde van de invoegstrook bereikt. Moderne auto's kunnen heel wat hebben. Je moet dit natuurlijk niet consequent iedere keer doen als je optrekt, maar zo af en toe kan echt geen kwaad.

Als je te veel geld hebt, moet je dat vooral doen.

Geen probleem zolang de motor de bak niet teveel belast en andersom. Dus als je kunt autorijden en er gevoel voor hebt zal het niet uitmaken, mijn moeder bijv. adviseer ik toch van alle versnellingen gebruik te maken. En wie in hemelsnaam gaat er nu een cursus ecologisch autorijden volgen!!! Als je je auto kapot wil hebben moet je vooral gaan rijden zoals die malloten het willen.

Slecht is een groot woord, maar hij zit er niet voor niks, dus waarom overslaan?

Ik denk dat het gewoon kan. ik schakel altijd 1,3,5. 2 en 4 word amper gebruikt. terug sckalen doe ik al helemaal niet ik zet de auto in zijn vrij. kan ik wegrijden bvb voor naderend stoplicht zet ik hem in zijn 3 en ga verder. al mijn auto's hebben nog nooit wat aan de versnellingsbak gehad. de dealer heeft mij eens gezegt dat het niets uitmaakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100