Is het slecht om met schakelen een versnelling over te slaan?

Bijvoorbeeld van de 1 naar de 4 schakelen of an de 3 naar de 5 ? is dit slecht voor de auto?

Toegevoegd na 3 minuten:
1 naar 4 moet 2 naar 4 zijn 1 naar 4 is een beetje te overdreven....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
26K

Het beste antwoord

nee dit is niet slecht als je binnen het toerenbereik van de motor blijf. Stel je rijdt 50 km/u in de derde versnelling en versneld naar 80 km/u nog steeds in de derde versnelling, nu schakel je over naar een hogere versnelling dit word dus de 4de of de 5de waarbij je eerst gedurende 1 sec naar de 4de gaat nog steeds 80 km/u en dan doorschakelt naar de 5de nog steeds 80 km/u of je schakelt direct door naar de 5de vanuit de 3de het toerental van zowel de motor als de vesnellingsbaks uitgaande as zal bij 80km/u in de 5de versnelling hetzelfde zijn hoe je ook schakelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In de praktijk zou je dit kunnen doen met een diesel...

Maar gezond voor de versnellingsbak is het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo is diet niet gezond voor de versnellingbak? met terug schakelen kan je toch ook gemakelijk een versnelling overslaan zonder problemen, dacht eerder dat het niet goed voor de motor zelf was.... graag onderbouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ook met terugschakelen versnellingen overslaat, maak je weer veel te veel toeren waardoor meer uitstoot en minder remvermogen op de motor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moderne auto heeft geen uitstoot bij remmen op de motor. De inspuiting wordt dan stilgezet. Mijn verbruiksmeter geeft in dat geval dan ook keurig 0,0 liter per 100 km aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar dat hoge toerental lijkt me niet echt goed voor de auto als ik bijvoorbeeld bij 70km/u in zijn 4, terugschakel naar zijn 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Limburg: Gebaseerd op mijn huidige (gebruikte) lease auto die ik kreeg met 42.000 op de teller. Heeft deze bij de 42.000 een nieuwe versnellingsbak gekregen. Dit omdat de vorige bereider een dergelijk schakelsysteem erop nahield. Aldus de uitdraai van de computer die ik heb mogen inzien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: Wordt dat dan ook bijgehouden door de boardcomputer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat binnen de buitenste lijnen van de carresorie draait, piept, kraakt, beweegd, brand, knippert en oplicht staat geregistreerd in de boardcomputter. Tenminste wel in die Caddy van mij...
Ik kom net van een cursus ecologisch rijden, en daar raden ze dit aan, zowel met diesel als met benzine.
Het zou zuiniger zijn omdat je zo snel mogelijk in de hoogste versnelling moet geraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet slecht, zolang je maar binnen het toegestane toerentalbereik van je motor blijft. Je moet wel heel wild doen om daar buiten te komen, dus dat zit wel goed.

Het kost wel meer brandstof dan wanneer je alle versnellingen op volgorde afwerkt. Als je 2-4 schakelt, moet je redelijk veel toeren maken in 2 voordat je naar 4 kunt. Je had al veel eerder van 2 naar 3 kunnen gaan, en daarna bij dezelfde snelheid door naar 4. Dus bij 2-3-4 zit je gemiddeld in een hogere versnelling dan bij 2-4.

Zie het zo: vergelijk 2-3-4 met (wat jij doet) 2-2-4.

Het enige moment waarop ik 2-4 doe, of 3-5 (afhankelijk van de situatie), is bij het invoegen op een Duitse Autobahn. Daar hebben ze vaak een heel scherpe bocht waar je met maximaal 30 doorheen kunt, dan een miniscuul invoegstrookje, en dan zit je op een Autobahn waar ze 140 rijden. In zo'n geval is het veiliger zo snel mogelijk op snelheid te komen. Daar wil ik wel eens een versnelling overslaan. Veiligheid gaat hier boven zuinigheid en milieuvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 je verbaast me altijd weer met je verstandige antwoorden.
Ik heb het zelfs geleerd met rijles, je kunt dat doen als je de snelweg op wil via een verkorte invoegstrook (zo één met een scherpe bocht vóór de invoegstrook). In z'n 2 de bocht door, dan gas op de plank om zo snel mogelijk op snelheid te zijn, doorschakelen naar zijn 4, invoegen, en zodra je op de weg zit rustig door naar zijn 5.

In een lagere versnelling kun je veel sneller optrekken, schakel je bij een heel korte invoegstrook eerder op, dan heb je kans dat je niet harder dan 80 rijdt als je het einde van de invoegstrook bereikt.

Moderne auto's kunnen heel wat hebben. Je moet dit natuurlijk niet consequent iedere keer doen als je optrekt, maar zo af en toe kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je te veel geld hebt, moet je dat vooral doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem zolang de motor de bak niet teveel belast en andersom. Dus als je kunt autorijden en er gevoel voor hebt zal het niet uitmaken, mijn moeder bijv. adviseer ik toch van alle versnellingen gebruik te maken.

En wie in hemelsnaam gaat er nu een cursus ecologisch autorijden volgen!!! Als je je auto kapot wil hebben moet je vooral gaan rijden zoals die malloten het willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is een groot woord, maar hij zit er niet voor niks, dus waarom overslaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon kan. ik schakel altijd 1,3,5.
2 en 4 word amper gebruikt. terug sckalen doe ik al helemaal niet ik zet de auto in zijn vrij. kan ik wegrijden bvb voor naderend stoplicht zet ik hem in zijn 3 en ga verder.
al mijn auto's hebben nog nooit wat aan de versnellingsbak gehad.
de dealer heeft mij eens gezegt dat het niets uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de auto in z'n vrij zet, verbruikt de motor nog benzine. Laat je de auto in de versnelling staan (met koppelingspedaal NIET ingetrapt), dan is je verbruik nul. Da's niet alleen theorie, mijn verbruiksmeter geeft dat ook echt aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou heel goed kunnen.
maar gemak dient de mens. en die enne keer in de 14 dagen dat ik moet tanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je hem in z'n vrij zet voor een verkeerslicht en laat uitrollen kunnen er op termijn problemen ontstaan omdat de versnellingsbak in z'n vrij ook geen smering en koeling meer heeft dus is het echt beter om in de versnelling en koppeling los het verkeerslicht te naderen