kan ik de bedrading van mijn trekhaak aan de achterlichten koppelen?

ik heb een trekhaak aan mijn auto gezet nu nog aansluiten elektrisch...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6K

Het beste antwoord

Hallo,

Ik weet niet of je al een contactdoos erbij hebt anders zou ik zeggen ga even naar Brezan of Halfords en haal daar een contactdoos met complete bedrading. Kost ongeveer 12,50 daar zit trouwens ook een schema bij gezien de kleuren voor de aansluiting. Zie ook de koppeling die je eventueel kan printen, altijd makkelijk.

Boven je trekhaak, ongeveer achter je bumper zit de bodemplaat van je kofferbak zit bijna in elke auto een rond rubber. Deze kan je er uit drukken of doorprikken en daar kan je de 7 draden naar boven voeren. De bundel met 4 draden gaan naar je linker achterlicht, de bundel met drie draden naar je rechter achterlicht. Zorg dat de draden beschermd worden weg gewerkt en niet kunnen beschadigen doordat er spullen op kunnen staan waardoor je een draadbreuk krijgt. Heb je al een contactdoos met bedrading haal dan even een zakje met die blauwe kabelklem (blauw). Deze kan je om een draad heen schuiven, je draad van de contactdoos doe je erbij en knijpt hem dicht met een combinatietang. Je hoeft dan niets te strippen of door midden te knippen. Zorg ook dat je een kabelschoenoogje hebt voor de massa of sluit deze ook aan via een blauw kabelklem.
Controleer of het gat waar de draden naar binnenkomen geen vocht door kan laten naar je kofferbak, dicht deze eventueel af met wat kit.

Succes !!

Mvg, Nick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Ouwenozem;

Ik zou denken van wel. Misschien vind je de nodige info via de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, grote kans dat de zekering doorslaat. Je moet voor de elektriciteitsvoorziening van de aanhanger/caravan een apart groep aanleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is al gesteld
Het kan.
http://www.goeievraag.nl/vraag/kabels-aansluiten-trekhaak.34895
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een autoambulance gehad waarvan de bedrading kapot was. Toen heb ik een accu in de kofferbak gezet en daar alles op aangesloten. Knipperlichten deed ik aan / uit via een draad met schakelaar ertussen bij mijn stoel. Primitief, werkend, maar al lang geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ouwenozem,

De bedrading van je trekhaak kan/MOET je op de achterlichten aansluiten !
Ik doe het ook altijd zo, en iets anders is simpelweg niet mogenlijk.

Succes ermee,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan. Bij mijn auto heeft de dealer de electrische aansluiting van de trekhaak gemaakt, er loopt naar beide achterlichten een kabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat!
Gewoon met Scotch-blokjes aansluiten, heel gemakkelijk :-)
Als je voor de eerste keer de boel door gaat knippen is het een beetje eng, maar het komt goed hoor!