Waarom moet een auto met automaat een handrem hebben? Hij heeft toch immers een P(arkeer)- stand ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
46.3K

Het beste antwoord

Handrem bij een automaat? Volgens mijn idee is dit een voorziening welke alleen maar aanwezig is als gevolg van de wettelijke voorschriften. Ik rij al ca. 25 jaar automaat, waarvan de laatste 14 jaar in windstar's. Uit nieuwschierigheid heb ik wel eens bij ca. 90 km/uur mijn auto proberen tot stilstand te brengen met de "handrem". Ik mag de wens uitspreken dat dit nooit nodig zal zijn, gezien we er ca. 300 meter over gedaan hebben om tot stilstand te komen (op een vlakke weg). Parkeren doe ik altijd in de P stand en bij het starten van de motor ben ik verplicht om de voetrem in te trappen gezien de motor anders niet start, daarna schakel ik via de R en de N in D, waarbij ik de voet op het rempedaal moet houden (anders kan ik niet schakelen) en mijn automaatbak krijgt dan absoluut geen "opdonder" maar schakelt "smoosly" in de drive. Langleve de automaat.

Toegevoegd na 7 minuten:
b.t.w.
met een automaat wegrijden van een brug c.q. heuvel is O zo gemakkelijk. Bij veel hellingen blijft de wagen al bij normaal stationaar draaien in drive al in evenwicht hangen en anders (dat mag dan wel niet officieel, maar een ervaren automaat rijder weet wel beter) hebben we nog de linkervoet over, om tijdelijk het rempedaal even te beroeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Extra veiligheidsmaatregel?
weet het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is verplicht voor het geval je gewone rem niet werkt.
Al rijdend kun je hem niet in de "P" stand zetten, maar kun je wel je handrem aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eEke auto moet volgens de wet een parkeerrem hebben. Als je rijdend de automaat in de P stand zou zetten heb je een hoop schade.
Een parkeerrem kan je helpen te vertragen in een noodgeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertragen kan inderdaad prima met een handrem, mits uiterst beheerst uitgevoerd. Lomp aan de handrem rukken levert ernstig vaak een scheve remming op, ook wel handremslip genoemd. Die is uiteraard niet geschikt voor de openbare weg.
Ongeveer 2 weken geleden heeft een jongeman op deze wijze nog het leven gered van zichzelf en zijn vader die achter het stuur onwel was geworden.
Als je tegen een steile helling stilstaat en je auto weer gaat starten en weer weg wilt rijden dan is het wel makkelijk dat je hem op de handrem kunt zetten .
En als je remmen onder het rijden niet meer doen bv een olielekkage dan kun je nog altijd op de handrem remmen omdat de handrem nog via kabels werkt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Hamabo;

Een handrem is niet in eerste instantie een parkeerrem, maar vooral een noodrem en een hulp bij het wegrijden op heuvels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke auto heeft een handrem nodig indien van nood, tevens hoort men deze te gebruiken indien men op een heuvel, berg of dergelijke staat. Zelfs een automaat mag je op een heuvel niet in zijn P stand zetten.
( P stand - alleen gebruiken bij parkeerstand en de motor uit, daarom heet het ook de Parkeer stand. )
Zodra je de pook uit de stand P trekt gaat hij langs de achteruit en de N stand naar de Drive.
Je bak zal dan steeds een opdonder krijgen, je automaat zet je tijdelijk in zijn neutraal stand, handrem erop en je voeten van het rempedaal af houden.
Je voet constant op je rempedaal houden is slecht want men krijgt hierdoor kromme rem schijven.
Moet je wegrijden trek de de pook vanuit de Neutraal stand naar je drive en maak je de handrem los, u auto zal al gaan rollen beetje gas geven en u rijdt zonder problemen en extra slijtage van u plaats weg.

Succes..

Mvg, Nick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor een automaat heb jij? waarschijnlijk uit 1956!!