Wie kan mij meer vertellen over oude Lada's

iIk zag ze veel op vakantie. Ik heb me laten vertellen dat de Russen de auto's moesten keuren in landen zoals Hongarije Oost-Duitseland. Rusland was er de baas. En de auto's moest ook niet beter zijn dan de auto's in Rusland. Wie weet meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Fiat heeft ergens in de jaren 60 een contact gesloten met de russen om de lada te bouwen. deze wagen moest tegen de russische weer en weg omstandigheden kunnen. Ik weet niet meer welke fiat toen als voorbeeld is gebruikt.

Heb er zelf een gehad maar weet niets over zijn historie. Hij had geen enkele luxe en ik had altijd het gevoel dat ik in een tank reed. Maar... nóóóóit malleur met het ding. Prima wagentje!

Ha, die Etiennement; De eerste auto die wij hier als Lada kennen is de 1200, in het thuisland bekend als Zhiguli 2101. Deze was gebaseerd op de Fiat 124, een in Europa destijds erg populaire sportieve sedan. Lada had van Fiat de licentierechten gekocht en een nieuw fabriekscomplex gebouwd met een complete stad daarbij: Togliattigrad, vernoemd naar de Italiaanse stad Togliatti waar Fiat zelf o.a. de 124 bouwde. Lada heeft de 124 wel op een aantal punten aangepast aan de specifieke Russische eisen en triest genoeg waren het juist deze wijzigingen die van een sportieve sedan een lomp soort landbouwvoertuig maakte. Varianten op de 2101 zijn nog to Toegevoegd na 6 minuten: sorry, te vroeg geënterd: ....t 1988 gebouwd, jaren nadat Fiat de 124 de nek had omgedraaid. Naast de 2101 bouwde Lada later ook de zelfontwikkelde Samara, een kleine terreinwagen. Erg basic, maar goedkoop en zeer terreinvaardig. Karretje had en heeft veel trouwe fans. De latere producten als de Samara en de Kalina hebben in ons land nooit veel verkooppotten kunnen breken.

Die lada is ook gebouwd in Polen. Daar heet dat ding de FSO 125. (polska fiat). De wagen heeft enkele voordelen op slechte wegen waaronder een grote bodemvrijheid. Ook de wielophanging is zwaar genoeg voor die wegen. Ook is het technisch gezien een simpele auto en daardoor makkelijk te onderhouden en goedkoop om te maken. De wegligging is in onze ogen erg slecht, ik heb in zo'n ding gereden en er bleek ook veel speling in het stuur te zitten. Sneller dan 70-80 km/h was niet verantwoord. Antiroestbehandelingen moest je zelf doen (dringend aan te raden trouwens) En als laatste , ze gebruiken veel benzine..(1 op 9- 1 op 11), ook voor die tijd.

De Lada heeft 4 pedalen : 1. Gas 2. Rem 3. Koppeling 4. Airbag oppompen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100