ik heb een mg maar alleen als ik de choke kabel open doe start hij als hij dicht is start hij niet wat kan de oorzak er van zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Start hij niet of slaat hij niet aan ? Dit is een wezenlijk verschil.

Antwoorden (1)

Even iets verduidelijken voor de moderne hedendaagse mens, die het verschijnsel choke wellicht niet kent.
Een choke is een hulpmiddel om het lucht-brandstofmengsel van een benzinemotor tijdelijk te ‘verrijken’ voor de koude start (meer brandstof verdampen zodat er een dikkere benzinelucht de motor ingaat). Hedendaagse auto’s hebben eigenlijk allemaal brandstofinjectie, en daar komt geen choke aan te pas. Maar voor een auto met een klassieke carburateur heb je bij de koude start normaal gesproken altijd de choke nodig.
Koude start slaat op de omstandigheid dat de motor ‘koud’ is. Dat kan ook op een zomerdag zo zijn: een motorblok van een auto in een garage waar het 20 graden is, is technisch gesproken nog steeds een koude motor.

Met inachtneming van het bovenstaande lijkt het me niet bijzonder dat voor de koude start de chokeknop uitgetrokken moet worden.
Indien ook de warme motor (binnen een halfuur na de voorgaande rit bijvoorbeeld) alleen wil starten met uitgetrokken choke, dan is dat wel vreemd.

Blijft de motor wel goed stationair draaien als je na het starten de chokeknop weer geleidelijk ingedrukt hebt? Anders zou het misschien aan een stationaire sproeier of zo kunnen liggen (maar ik ben geen specialist op dit gebied hoor).

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke

Toegevoegd na 32 minuten:
Bij sommige auto’s is er een mechanisme dat het gaspedaal (de gaskabel) automatisch een beetje meetrekt als de choke bediend wordt. Een soort “handgas” effect.
Het zou kunnen zijn dat je bij een warme start een beetje het gas moet intrappen om zo’n zelfde effect te bereiken. Let op: niet meerdere keren bewegen (pompen) met het gaspedaal (dan wordt er nog extra brandstof ingespoten door de acceleratiepomp, en daardoor zou een warme motor kunnen ‘verzuipen’: een te rijk mengsel waarmee de motor helemaal niet wil aanslaan), alleen vooraf een klein beetje induwen, ongeveer de dikte van je grote teen, en in die stand houden bij het starten tot de motor aanslaat. Normaal zou je daar echter niet bij moeten choken.
Tijdens de koude start met choke uitgetrokken kun je meestal het beste van het gas afblijven totdat de motor aanspringt.
Bordensteker