Wat is het nadeel van winterbanden?

Ik ben een van de vele mensen die ieder half jaar zijn banden onder de auto laat vervangen (in het voorjaar de zomerbanden erop, in het najaar de winterbanden). Nu vraag ik me eigenlijk af: Als winterbanden zo vreselijk veilig zijn, waarom laten mensen die dan niet gewoon het hele jaar onder de auto zitten? Wat is het nadeel van door blijven rijden met winterbanden terwijl het zomer is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Het meest voor de hand liggende verschil tussen zomer en winterbanden is het profiel. Het profiel van een winterband is meestal grof en voorzien van dunne lamellen zodat je op modder en sneeuw zo goed mogelijk grip hebt.

Een zomerband heeft geen lamellen en maar juist brede sleuven voor een snelle waterafvoer. Verder hebben ze compacte schouders die zorgen voor een goed wegcontact in bochten.

De hardheid van een winterband is lager dan die van een zomerband doordat rubber ook een temperatuursafhankelijke hardheid heeft. Over het algemeen is te stellen dat een winterband beter presteert onder de 7 graden Celsius dan een zomerband. Bij te hoge temperaturen zal een winterband veel sneller slijten dan een zomerband. Bovendien heeft de winterband bij hoge temperaturen last van de zachtheid die in de winter juist positief is, hij gaat zich dan (overdreven gezien) gedragen als een band die een veel te lage spanning uit, een gevoel van een uitgezakt contactvlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze zijn zachter en slijten dus harder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze slijten wat sneller en zijn iets duurder. Verder zijn ze alleen marginaal veiliger als 't nat is en zijn ze een flink stuk veiliger als er sneeuw ligt.
Vergelijkingen over veiligheid gaan alleen op bij gelijkblijvende snelheden. Een punt van zorg is dat sommigen zich zekerder voelen met winterbanden en daarmee een toch te hoge snelheid aanhoudt die niet aangepast is op de weersomstandigheden.

Als ik winterbanden zou kopen, zou ik niet steeds de moeite willen doen om ze elke keer te vervangen. Zo groot zijn de prijsverschillen tussen gewone banden en winterbanden niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze helemaal niet veiliger zijn in de Zomer. Boven de 15 graden presteren ze dramatisch slechter dan zomerbanden.

Je hebt een langere remweg en de wegligging is niet heel goed. Bovendien slijten ze erg snel in de zomer.

Dit heeft te maken met het profiel en de zachtere samenstelling van de het rubber.

Wil je niet meer je banden vervangen rij dan op all season banden, die presteren onder alle weersomstandigheden redelijk en is zeker voor het Nederlandse klimaat voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuses voor de grammatica fouten. -1
Tot een temperatuur van 7 graden boven nul hebben de winterbanden effect. Als de temperatuur van het asfalt hoger word bieden ze geen extra bescherming. Ze slijten zelfs harden.

Toegevoegd op 07-05-2009 18:26:08
harden = harder :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
winter banden smelten in de zomer...