Waar kan ik testen of ik nog mag auto rijden?

Bijvoorbeeld door ziekte of omdat men nu al ouder is. Is er een instantie waar ik dit kan testen of het nog mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Het finale antwoord 'ja' / 'nee' is bij mij door het CBR uitgesproken.

Toen ik ziek werd heb ik een eigenverklaring van het cbr ingevuld. Die liet mij testen door een voor mij onbekende neuroloog bij een ziekenhuis waar ik niet onder behandeling was. De uitslag van de neuroloog wordt door de arts van cbr bekeken, en hij/zij heeft het laatste woord.

Voordat ik bij het cbr een eigenverklaring heb aangevraagd heb ik gewoon bij een rijschool een testrit gemaakt met een instructeur ernaast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je een redelijk vermoeden hebt dat je gezondheid wel eens onvoldoende zou kunnen zijn, dan ben je wettelijk verplicht om een 'eigen verklaring' (af te halen bij het gemeentehuis) in te vullen. Op basis van je antwoorden op die verklaring kan het CBR besluiten om je te testen. Die test mag je geen examen noemen, dat is het niet. Er wordt getest of je functies voldoende zijn om veilig (voor jou en anderen) aan het verkeer deel te nemen.

Mocht je een ongeval krijgen en de verzekering krijgt er lucht van dat je eigenlijk die 'eigen verklaring' had in moeten vullen, dan loop je risico dat je niet verzekerd rondrijdt....of in elk geval in een stevig juridisch conflict verzeild raakt, en in elk geval erg arm wordt.

Ik zou die risico's niet willen nemen.... Nog naast de risico's die je anderen laat lopen, als je het echt vermoed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eerste indruk krijg je al door een rijles te nemen. Vertel de instructeur wat je bedoeling is met die les.

Wil je meer, dan kun je naar de ANWB gaan.

Of een Eigen Verklaring Gezondheid (of hoe die ook weer heet) invullen, waarna het CBR beslist of je een rijvaardigheidstest moet afleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het vanaf een bepaalde leeftijd en bij bepaalde ziekten verplicht om periodiek een medische keuring te ondergaan. Dat was om de 5 jaar. Toendertijd werd er een melding van verzonden. Bij ons (mijn vader) was dat via de gemeente.

Toegevoegd op 06-05-2009 20:17:01
Bij kleinere gemeenten lukt het over het algemeen wel om telefonisch informatie te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het cbr is de enige instantie die kan/mag testen of je nog kan/mag rijden. Kan op eigen verzoek worden aangevraagd, kan door melding van medisch specialist of politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar waar. In sommige gevallen mag de test uitgevoerd worden door de huisarts. En die huisarts zal bij zijn eigen patienten (omdat hij ook maar een mens is die met zijn patienten begaan is) andere factoren laten meewegen. Op die manier is mijn vader goedgekeurd. Ik ben ervan overtuigd dat dat bij een onafhankelijke test niet gebeurd zou zijn. Maar de huisarts weet ook dat mijn moeder überhaupt geen rijbewijs heeft, en dat de mobiliteit van hen samen drastisch beperkt zou worden door het afnemen van het rijbewijs. En daarmee een grotere kans op sociaal isolement zou bestaan, wat bij mijn ouders sowieso een zorgenpunt is. Dus tja, wil je dat als huisarts op je geweten hebben? Terwijl het misschien net geïnterpreteerd zou kunnen worden als grensgeval? Intussen heb ik al zulke gevaarlijke situaties meegemaakt dat ik absoluut niet meer bij mijn vader in de auto stap, en me er behoorlijk zorgen over maak dat hij autorijdt, al dan niet met mijn moeder ernaast. Als je ernaast zit krijg je regelmatig vragen over verkeersregels, en ik heb zelfs al meegemaakt dat hij probeerde de snelweg op te gaan via de afrit, en toen ik daar wat van zei in volle vaart over een verhoogde berm heen knalde. Liep nog goed af ook, echt een wonder...