Waarom heet een Suzuki Jimny zo?

Ik stond vanochtend in de file achter een Suzuki Jimny en toen zag ik pas dat je dat niet met -mm- schrijft, maar met -mn-. Het ziet eruit als een typfout. Of is er wel een bepaalde reden (vernoeming naar iets ofzo) waarom je dat zo schrijft? (ik weet het, onnozele en niet-nuttige vraag, maar nieuwsgierigheid he, steekt op de raarste momenten de kop op)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (4)

Geen onderzoek maar een aanname van mij. Jimny staat voor Chimney wat zoiets als schoorsteen betekent. En dit refereert weer aan de manier waarop de uitlaat is geplaatst bij de eerste modellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi ja een suzuki chimney klinkt nog stommer.. Bedankt voor je antwoord lopendvuurtje, mijn nieuwsgierigheid is weer even bedwongen..
Ik vermoed dat de japanners de naam Jimmy(me dubbel m) voor deze auto niet konden deponeren ivm copyright op de naam. Jimny is uiteraard veel eenvoudiger te deponeren omdat het geen beschermde naam was. De huidige naam van deze auto is dan ook wereldwijd hetzelfde, wat kosten bespaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Krullenkoppie;

Ik heb mijn twijfels bij het schoorsteenverhaal; niet echt beste reclame om een auto naar zijn minst aantrekkelijke onderdeel te vernoemen, lijkt me. Ik denk dat het een fantastienaam is, waarachter misschien een knipoog naar de grote Amerikaanse pick-ups en 4x4's van GMC schuilgaat. Deze GMC's kregen in de volksmond de bijnaam Jimmy, dus een verbastering van Mini-Jimmy lijkt me meer voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoiets als mensen die hun kind Teo ipv Theo noemen.

als ik een swift had plakte ik er nu toch ook jimny op...