Kan ik met het rijbewijs C of C1 een caravan achter mijn auto hangen en besturen?

Ik heb de rijbewijzen C, C1 en B.

Ik zou graag willen weten of ik nu een caravan achter mijn auto mag hangen en besturen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9K

Antwoorden (3)

Is al eens eerder gevraagd hier. Kijk hier maar es ...
13 jaar geleden
Dit is voor het besturen van motorvoertuigen met een leeg gewicht plus laadvermogen boven de 3.500 kilo. Met rijbewijs C mag u tevens een aanhanger of oplegger trekken met een leeg gewicht plus laadvermogen van maximaal 750 kilo. Voor zwaardere aanhangers is daarnaast rijbewijs E nodig.
U heeft ook rijbewijs C nodig voor een kampeerauto of camper van meer dan 3.500 kilo (maximaal 9 personen inclusief bestuurder).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ligt dus aan het gewicht van uw caravan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft altijd een rijbewijs B-E nodig als het max. gewicht van de caravan boven de 750 kg is, behalve als
1e-de aanhanger mag op papier, inclusief laadvermogen niet meer zijn de leeggewicht van de auto;
2e- de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
Een rijbewijs C maakt in deze niets uit.