waarom heet de volkswagen kever ,de kever en de citroën eend,de eend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.9K

Antwoorden (9)

Omdat de volkwagen kever de vorm heeft van een kevertje, de citroen heeft als het ware een eendenbek.
Ze zijn dus vernoemd naar het uiterlijke kenmerk waarmee ze op een dier lijken.
Denk ook een aan de 'snoek'.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Citroen DS werd/wordt de 'snoek' genoemd, omdat de auto inderdaad kenmerken vertoond van een snoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd. je was me voor.
Origineel had die een andere model naam/nummer. Maar VW heeft naderhand de roepnaam overgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtige wagens. Had er altijd graag een willen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. En een mini werd een doosje genoemd.
Mooie snoek, maar ik blijf kevergek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord, + van mij
Ik kan het niet laten om het "rugzakje" toe te voegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaaaah,de snoek is de mooiste en dan die met n rollende snelheidsmeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kunstwerk, dat is het.
De Citroën 2CV waggelde als een eend.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verklaring dat de kever op een kever lijkt, of er aan doet denken, klopt wel.

Voor de 2CV geld dat de term (lelijke) eend alleen in Nederland wordt gehanteerd en verwijst naar het sprookje van het lelijke kleine eendje, omdat de 2CV werd gezien als het lelijke eendje onder de auto's.
13 jaar geleden
Dat slaat gewoon op de vorm....Kort maar krachtig.
Zijn beiden wel erge leuke auto's trouwens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kever weet ik niet - zal wel zijn omdat hij de vorm van een kever heet - maar de Eend is zo genoemd omdat Nederlanders toen hij uitkwam het een lelijk eendje vonden (en noemden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kever zal zijn naam wel aan zijn vorm te danken hebben. Van de eend gaat het verhaal van het lelijke jonge eendje, dat uitgroeide tot een prachtige zwaan. M.a.w. de eend (auto) leek aanvankelijk niets, maar bleek later toch iets heel bijzonders te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam 'Eend' komt door een journalist die bij de introductie van de auto in een stuk schreef dat 'Citroen een lelijke eend heeft uitgebroed'.

Het heeft niets met waggelen of het lijken op een eend te maken.

Overigens heet de Eend ook in Duitsland 'die Ente'. In Belgie noemt men het 'een geit'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oja ,echt waar?dat wist ik niet.wat leuk.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom gebruikte die journalist de vergelijking met een eend??
Om je nog meer te pesten: Volvo heeft het model 'De Kattenrug' (: Gewoon omdat de daklijn op een kattenrug lijkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvankelijk noemde Volkswagen de 'kever' de 1200 of 1300, maar toen de naam 'bug' door een Amerikaanse journalist werd gebruikt en het door iedereen werd gebruikt nam VW de naam 'käfer' over.