Waarom zijn er nooit klinkers te vinden op Nederlandse nummerplaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.4K

Het beste antwoord

De Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) zegt er zelf het volgende over

Verboden lettercombinaties in nieuwe kenteken

Door de komst van de nieuwe kentekencombinatie is de kans groter op ongewenste woordvorming. Het nieuwe kenteken (12 - ABC - 3) heeft namelijk drie opeenvolgende letters in het kenteken. Daarom komen er geen klinkers in het kenteken. Een aantal maatschappelijk onaanvaardbare lettercombinaties is op voorhand uitgesloten.

Met de introductie van de kentekenplaat voor brom- en snorfietsen in 2005 verschenen de eerste platen met de nieuwe kentekencombinatie. Een combinatie van drie letters levert een groter risico op ongewenste woorden of lettercombinaties. Alles uitsluiten kan er bovendien toe leiden dat het aantal ongebruikte kentekencombinaties te groot wordt. De uitsluiting is daarom beperkt tot enkele lettercombinaties die maatschappelijk onaanvaardbaar zijn: GVD, NSB, TBS, SS en SD.

Als in de toekomst een maatschappelijk niet gewenste en nu nog onbekende combinatie ontstaat, kan de RDW die alsnog uitsluiten. Voorwaarde is dat deze combinatie nog niet eerder is uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de komst van de nieuwe kentekencombinatie is de kans groter op ongewenste woordvorming. Het nieuwe kenteken (12 - ABC - 3) heeft namelijk drie opeenvolgende letters in het kenteken. Daarom komen er geen klinkers in het kenteken. Een aantal maatschappelijk onaanvaardbare lettercombinaties is op voorhand uitgesloten.
escape
13 jaar geleden
Om te voorkomen dat er rare combi's kunnen ontstaan, omdat we met 3 of 4 letters al een word kunnen vormen.
Denk bijvoorbeeld aan schuttingwoorden.
Bepaalde combinaties van medeklinkers (afkortingen van vloeken) zijn ook uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet waar. Als je goed in zoomt op zijn avatar, zal je zien dat het plaatje bij mijn avatar begint met "AE"
Wel degelijk klinkers dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar nu heb je het over de jaren 60. Toen gold de regel nog niet.
Nummerplaten zitten vertikaal op de auto gemonteerd. Als er onverhoopt een klinker uit de weg geraakt bij het rijden zal die nooit aan de nummerplaat blijven kleven, want de zwaartekracht zorgt ervoor dat de klinker weer op de grond valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de normale series kentekens worden de klinkers niet gebruikt, om
1) vreemde woorden te voorkomen en
2) geeft de O (Ooh) verwarring met 0 (nul) en I (iee) met 1 (een) of l (elle)
Overigens zijn er voldoende uitzonderingen op deze regel, want:
AA wordt gebruikt voor het koninklijk huis
BE wordt gebruikt voor antieke bedrijfsauto's
DE, AE worden gebruikt voor antieke personen auto's
O (ooh) wordt gebruikt voor opleggers van vrachtwagens
Y (volgens sommigen is dit ook een klinker) wordt gebruikt voor kentekenplichtige motorboten