Wat is een goede occasion?

Ik wil graag een nieuw autootje kopen en ik zit te twijfelen tussen 3 modellen: Suzuki Alto, Daewoo Matiz en Fiat Seicento.
Wat is de beste? Welk model is het stevigst en het meest betrouwbaar? Ik heb maar een budget van € 4000,- dus ik kijk vooral naar modellen uit 2002 / 2003. Waar moet ik op letten?
Oh ja, kun je ook bij een garage een auto inruilen tegen een auto die minder waard is en dat je geld toe krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (4)

Gevoelsmatig zou ik gaan voor de Suzuki Alto, maar aangezien je daar weinig aan hebt zou ik het volgende doen, zoek op internet naar recensies van alle drie deze auto's, die zijn genoeg te vinden.
Lees gebruikerservaringen en zet alle voors en tegens op een rijtje en bepaal dan je keuze.
Uiteindelijk moet je dan ook met een auto in deze prijsklasse een flinke dosis geluk hebben.
Veel rijplezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn voorkeur heeft de Suzuki. Deze zijn bewezen betrouwbaar. Fiat en Deawoo van die jaren hebben vaker dan gemiddeld een reparatie nodig, maar dat zegt niet veel over een individuele auto. Je kunt met een beetje geluk een probleemloze Fiat kopen. Ik sprak deze week iemand die een Fiat Seicento heeft en ze zei 'het is een brommer met een dak'...ze is er wel blij mee overigens.

Ook een Hyundai Atos (of Atoz) schijnen prima auto's te zijn, misschien kun je ook die proberen.

Ga met alle drie rijden, let op hoe je er in zit en hoe de auto rijdt.

Geld toe geven doen garages niet graag, maar het hangt er natuurlijk van af of je met een courant model komt wat ze snel kunnen verkopen. Als dat zo is kun je dat beter zelf proberen. Verwacht in ieder geval niet de hoofdprijs.
paulus811
13 jaar geleden
Ik denk dat tegenwoordig alle drie de modellen redelijk tot zeer betrouwbaar zijn, waarbij Suzuki de beste naam heeft.

Wat de Seicento betreft wordt aangeraden (o.a. Autoweek) door te sparen voor een Fiat Panda (vanaf 2003 met 1200 motor), omdat deze een meer volwassen rijgedrag en een betere afwerking heeft dan de Seicento en slechts weinig duurder is.
In tests van kleine auto's komt de Fiat Panda naar voren als de meest volwassen auto om in te rijden, zelfs ten opzichte van nieuwere / modernere modellen.

Koop je een kleine auto met weinig kilometers op de teller, én één waarvan de onderhoudshistorie bekend is, dan zal het bij alle drie met de kosten wel meevallen.
Voor het rijgedrag en de beleving kan je het beste met alle drie een proefrit maken.

Probeer wel te achterhalen -gezien je voorkeur voor modellen van 2002/2003- of de distributiesnaar recent vervangen is. Dit is anders mogelijk een dure reparatie. Zo niet dan kan je dit bij aankoop bij een garage bedingen in je onderhandelingsgesprek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke van een auto is dat je vaak koopt op basis van onder andere emotie en dat laat zich moeilijk meten.

Zorg dat je onderhoudsgeschiedenis hebt en misschien dat je aan de vorige eigenaar kan (mag) vragen waarom de auto is ingeruild.

Via diverse merk forums kan je kijken wat bekende gebreken zijn aan de auto die je zoekt, ook de anwb en consumentenbond doen regelmatig onderzoek.

Botstesten worden door de euro ncap uitgevoerd en ook die hebben op hun site een hoop info staan.

Vandaag stond in het AD dat de Fiat Seicento volgens de Dekra erg storingsgevoelig zou zijn.

Ben je de duitse taal machtig zoek dan eens op de site van de adac en bij twijfel kan je de auto bij diverse bedrijven laten aankoopkeuren hetgeen ook een hoop problemen kan voorkomen.

Kortom succes met de zoektocht.