Wat is het verschil tussen wegenbelasting (MRB) en BPM?

Als ik zoek wat het inhoudt kom ik uit op daat het een belasting betreft ten behoeve van het gebruik van het wegennet, maar waar zit dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.5K

Het beste antwoord

Belasting van personenauto's en motorrijwielen of BPM is een belasting die voor iedere in Nederland geregistreerde personenauto en bestelauto en voor ieder in Nederland geregistreerd motorrijwiel moet worden betaald. Ook moet voor de niet in Nederland geregistreerde personenauto's, bestelauto's en motorrijwielen, waarmee een Nederlands ingezetene in Nederland op de weg rijdt, BPM worden betaald.

Wegenbelasting is de belasting die door de overheid wordt geheven op het gebruik van het wegennet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het verschil is dat BPM eenmalig wordt geheven voor elke auto die in Nederland een kenteken krijgt, terwijl wegenbelasting elk jaar terug komt ter compensatie van het gebruik van het wegennet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de toevoeging helemaal duidelijk, dank je wel.

Andere antwoorden (4)

verschil kan je vinden op internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat je net nieuw bent, daarom een tip: het idee van deze site is dat je werkelijk antwoord geeft op de vraag.
Grotendeels juist antwoord van JohanPok, wel een kleine aanvulling: Sinds 2010 is er een categorie personenwagens waarvoor GEEN BPM (meer) geheven wordt.
Die auto's zijn overigens ook wegenbelasting vrij. Betreft de door de overheid als schoon gekwalificeerde auto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog als aanvulling, de eenmalige BPM wordt bepaalt op basis van uitstoot en prijs. de jaarlijkse wegenbelasting (MRB) wordt bepaalt op basis van gewicht. met uitzondering van een categorie zeer zuinige auto's waar geen MRB en geen BPM over hoeft te worden betaald. Inmiddels zijn dat er al meer dan 20, voornamelijke kleine(re) auto's en een enkele hybride. Zie de link voor een overzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die m0nieke;

Simpel gezegd is de BPM een aanschafbelasting en de MRB (eigenlijk houderschapsbelasting) een gebruiksbelasting.

Toegevoegd na 35 seconden:
'm0nieke' => 'm0nieKie'