Wat gebeurt er als je je wagen met 100km ineens in zn acheruit zet ? bij bv Citroen Berlingo zit er geen xtra handeling om hem in zn acheruit t zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee voor Top Gear! ;)

Het beste antwoord

Ha, die Gast21497;

Als het je zal lukken ksot het naar alle waarschijnlijk ten minste een set tandwielen, maar in het ongunstigste geval een hele auto. Want de klap op de motor en aandrijving van het bij die snelheid in de achteruit gooien kan de hele boel blokkeren waardoor de auto drastisch zal vertagen en mogelijk zelfs onbestuurbaar wordt met alle risico's van dien. Maar omdat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is is de kans dat het rijdend lukt deze in te schakelen heel erg klein.

Toegevoegd na 1 minuut:
'ksot' => 'kost'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk gaat je versnellingsbak naar de maan. Verder zou ik het niet weten, ik heb het nooit geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dan de rest van de weg per voet kunt afleggen, want je versnellingsbak is naar zijn grootje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan hoor je een heel raar krrrr krrrrrrrrrr geluid ;-) als je dat probeert en dan zet ik m snel in de goede versnelling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vliegen de tanden rond je oren en is je versnellingsbak naar zijn grootje.
Overigens moet je je versnellingspook er flink in zijn achteruit rossen, anders lukt het niet en blijf je alleen maar "tanden poetsen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je meteen een kunstgebit voor je versnellingsbak gaan kopen. Geen tand meer die dan nog op zijn plaats zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed dat het je niet eens lukt om hem in zijn achteruit te krijgen.
wel een hoop gekraak en het zal zeker niet goed zijn voor je tandwielen als je het echt probeer te forceren.
13 jaar geleden
Ik denk dat het je niet zal lukken om bij een snelheid van 100 km/h je auto in zijn achteruit te krijgen. Voor het normaal op- en terugschaken is je versnellingsbak voorzien van synchronisatieringen welke je versnellingsbak laat schakelen als de te schakelen tandwielen de juiste omtreksnelheid hebben. Eigenlijk zijn de tandwielen al in je versnellingbak aan elkaar geschakeld/gekoppeld en wordt de schakelverbinding op de secundaire- en hoofdas in je versnellingsbak tot stand gebracht. Terug naar je vraag: Bij het achteruitrijden wordt er een tussentandwiel geschakeld. Dit tandwiel zal geen contact kunnen maken met de hoofdas in je versnellingsbak omdat de omtreksnelheid veel te hoog is t.o.v. het te schakelen (achteruitrij)tandwiel. Je zal een hoop geknars horen maar een schakeling zal niet tot stand komen. Het lijkt mij niet raadzaam om het te proberen omdat je tandwielen het wel voor de kiezen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je de overtreffende trap van een orkest vuvuzela's gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gebeurt dan helemaal niks! Je auto rijdt gewoon door en je remt zelfs niet eens af, zoals de Mythbusters ook al aantoonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal bij zo'n hoge snelheid niet lukken , en maar goed ook want anders zou de versnellingsbak uit elkaar spatten , met alle gevolgen van dien ! Maar alleen al door het te proberen zou je het mechaniek al behoorlijk kunnen beschadigen (schakelvorken) .