Wat is de functie van een "krukas sensor" in mijn auto?

Hij was kapot, en kon niet meer verder rijden. Geen idee wat zo'n ding doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
22.8K

Het beste antwoord

De krukas sensor bepaalt wanneer de motor een hele rotatie heeft gemaakt. Op je krukas zit een tandwiel waar allemaal tandjes op zitten. Op het moment dat er een tand mist onstaat er een inductie spanning. Vandaar dat deze sensor ook wel de inductieve sensor wordt genoemd. Je motor haalt dus uit deze sensor de gevens hoeveel toeren je motor draait en waneer je eerste zuiger in het BDP (Bovenste Dode Punt) staat......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Raytje;

Een krukassensor geeft vitale informatie aan het motormanagementsysteem, zonder welke een moderne motor niet meer draaien kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De krukas sensor meet het aantal omwentelingen die de krukas op dat moment maakt ,en stuurt dit naar de computer ,die daarop de injectie en de ontsteking van het mengsel aanpast op de belasting , het vermogen wat op dat moment gevraagd wordt ! Dus wat je via je rechtervoet vraagt van de motor .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sensor bepaald wanneer de vonk moet komen van de bougies.
Gevolgen van een kapotte sensor zijn o.a. spontaan uitvallen of heel onregelmatig 'lopen'.
Wees blij dat het niet je krukas is maar alleen de sensor ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle huidige motoren maken gebruik van twee sensoren. Zowel diesel als benzinemotoren gebruiken hetzelfde systeem.

Ten eerste is er de toerentalsensor. Deze sensor is ten opzichte van een signaalbaan ergens op de krukas geplaatst. Deze sensoren zijn meetsal inductief van aard en geven dus een wisselspanning af waarvan de frequentie overeen komt met het aantal tanden dat aan de sensor passeert. Meestal zijn dat een stuk of 60 per omwenteling. Op een bepaalde plaats in deze tandkrans. ontbreekt een tand of staat een iets bredere tand. Dat geeft dan per omwenteling een specifiek afwijkend signaal wanneer deze tand passeert. Op dat signaal baseert de stuureenheid zich om te weten waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit berekent de eenheid per signaal van de wisselspanning van de inductieve sensor, de stand van alle zuigers (zoals eerder aangegeven) 60 tanden per krukasomwenteling).

Nu is er nog een volgend probleem. Cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan deze krukassensor geen onderscheid in maken.
Dus gebruiken we naast de krukassensor nog een nokkenassensor. Deze geeft uitsluitsel of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. Met andere woorden als we deze twee sensoren met elkaar combineren, kunnen we exact elk punt in de cyclus van elke cylinder terugvinden.

Bij het starten worden beide signalen ook met elkaar vergeleken . En er moet coherentie zijn tussen beide signalen. Als de krukas met andere waarden draait dan de nokkenas, of zelfs als er de minste afwijking tussen beiden is, dan spreken we van een synchronisatiefout. Dan start de motor niet om eventuele verdere schade aan de motor te voorkomen. Het zou kunnen duiden op een gebroken of versprongen distributie.
Bronnen: