Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een auto die een jaar mee gaat mag je dan afdingen? 2e hands?

Wil een auto kopen maar 1 jaar is de max.
Of een bedrag onder voorbehoud? Ja er zit APK op.

6 maanden geleden
in: Auto's
tinus1969
6 maanden geleden
Wat bedoel je met ‘1 jaar is de max’? Heb je een concrete auto op het oog?
crispy
6 maanden geleden
Je zult wel een auto bedoelen die maar 1 jaar mee hoeft te gaan, maar dat betekent niet dat het een auto is die na een jaar uit elkaar valt. Ik gok zo dat je niet een auto met 12 maanden garantie bedoelt.
Je kunt altijd afdingen op de prijs, maar het is aan de verkoper om dat te accepteren of niet. Het is niet ongebruikelijk als je iets onder de vraagprijs biedt.
tinus1969
6 maanden geleden
Verder; bij een oudere auto (zeg vanaf een jaar of 10-15) weet je nooit zeker hoe die nog meegaat. Elk jaar kan het laatste zijn, maar je kunt er ook nog jaren in rijden.
Inekez1
6 maanden geleden
Je mag altijd afdingen en onderhandelen. Ook als je een auto koopt waar je nog 10 jaar in wil rijden. Hoeveel effect het heeft hangt natuurlijk ook af van de verkoper en de vraagprijs en kwaliteit van de auto. Als het al een koopje is, zal er weinig van de prijs af gaan. Bedenk wel: hoe goedkoper de auto, hoe groter de kans dat je al binnen een half jaar stilstaat. En dan heb je of dure reparaties, of je moet dan op zoek naar een andere auto voor de andere helft van het jaar. Een auto die nog prima 5 jaar mee kan, kun je na een jaar gewoon weer verkoper aan iemand die er nog graag 4 jaar in wil rijden.
Oswald
6 maanden geleden
De auto gaat maar een jaar mee , in verband hoge kosten die meer kosten dan de auto waard zou zijn.
KleinDuimpje
6 maanden geleden
Je mag altijd onderhandelen over de prijs.
Zowel bij aankoop bij een bedrijf als particulier. Je weet nooit of de auto inderdaad nog een jaar meegaat. Deze periode kan ook langer of korter zijn. De enige zekerheid is de APK.
De rest heb je geen zekerheid op. Vraag je dus af of je dat risico wilt nemen voor dat bedrag. Is het antwoord nee, onderhandelen dan of niet aankopen.
Een bedrag onder voorbehoud lijkt mij niet slim.
De verkoper zal dat zwart op wit moeten vaststellen. Ga er dan ook maar vanuit dat er punten instaan als: er mag niet meer dan x kilometer mee gereden worden. Verder lijkt het me ook nog belangrijk waarvoor je de auto aanschaft. Wil je deze gebruiken voor een verbouwing zodat je de auto vies kunt maken of moet de auto betrouwbaar zijn om je dagelijks van a naar b te brengen.
En, ben je een handig persoon die zelf veel kan repareren of niet. Gebruik je verstand.
Inekez1
6 maanden geleden
APK is een momentopname, geen garantie dat je een jaar probleemloos kunt rijden.
KeesWim
6 maanden geleden
APK zegt niets over de staat van de motor. Er wordt alleen gecontroleerd of de auto veilig de weg op kan: remmen, banden, gordels, ruitenwissers, verlichting etc.
LeonardN
6 maanden geleden
Ik snap echt weinig van de vraag.
Waarom denk je dat de mogelijkheid bestaat dat afdingen niet zou mogen?
Afdingen op auto's, specifiek tweedehands is heel normaal. Bedoel je te vragen:
Is het voor de verkoper een te volgen argument als ik aanvoer dat ik minder dan de vraagprijs wil betalen omdat ik al besloten heb de auto te verkopen/naar de sloop te brengen voor de volgende APK-keuring? Uiteindelijk maakt het voor een gemiddelde verkoper niet heel veel uit wat voor argument jij voert. Jij komt met een bedrag en de verkoper vindt dat bedrag acceptabel of niet. Hij hoort: "bla bla bla bla, en daarom 700 euro!"
Maar als je gewoon zou zeggen: "Ik biedt 700 euro!" Is de bereidheid om hem voor 700 te verkopen niet minder door dat je geen blablabla hebt gedaan.
Als een verkoper wat voor 800 aanbiedt zal deze ook ergens een bedrag in zijn hoofd hebben voor wat hij hem minimaal kwijt wil. Een tweedehands verkoper verwacht vaak ook een lager tegenbod. Dat geldt voor alles (tweedehands zeker). Behalve voor iets als sigaretten, en ik gok dat er in een supermarkt en (wellicht in grote ketens) ook weinig af te dingen valt. Nederlanders zijn het niet gewend, maar eigenlijk kan je in veel winkels afdingen. Vooral als je meerdere items tegelijk koopt.
Oswald
6 maanden geleden
ps. gaat om € 1000.
Inekez1
6 maanden geleden
Wat is nu precies je vraag??
Begrijp ik goed dat je op zoek bent naar een auto voor maximaal 1000 euro aanschafprijs die ongeveer een jaar mee moet gaan? Dan ga je toch gewoon online op zoek naar een tweedehands auto van maximaal 1000 euro? Dat je de auto maximaal een jaar wil gebruiken is in deze prijsklasse geen argument. Goedkope tweedehands auto's gaan soms jaren mee, maar dat is dan meer een kwestie van geluk dan van garantie. Proberen af te dingen mag altijd, maar dat mag bij elke auto van elke prijsklasse. Als budget een issue is, let dan vooral ook op type auto w.b.t. de te verwachten wegenbelasting en verzekeringspremie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja, je kunt zeker afdingen op een tweedehands auto, zelfs als deze maar een jaar meegaat. Vaak hebben verkopers wel wat ruimte om de prijs te verlagen.

Het is goed om te kijken naar de staat van de auto, eventuele schade en hoe lang de APK nog geldig is. Als alles in orde is en je vindt de prijs hoog, dan kun je proberen te onderhandelen.

Soms kan het ook helpen om te zeggen dat je onder voorbehoud koopt, vooral als je twijfels hebt over de staat van de auto. Wie heeft ervaring met het afdingen van tweedehands auto’s? Wat werkte voor jullie het beste?
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Je mag op alles proberen af te dingen, of dat lukt is een tweede. Maar op tweedehands auto's afdingen is bijna een gegeven.

Wat jouw redenatie is voor afdingen maakt vaak niet uit, je kan gewoonweg een lager bod doen. Maar je mag ook de reden aangeven van je lagere bod. Of de verkoper onder de indruk zal zijn van je verhaal betwijfel ik. Hij zal meer geïnteresseerd zijn in de hoogte van je bod. Hij zal namelijk een x-bedrag in zijn hoofd hebben voor waar hij hem weg wil doen. Als dat lager ligt dan de hoogte van jouw bod zal hij akkoord gaan.

Natuurlijk zal de een beter kunnen afdingen dan de ander, overtuigender zijn, dat is een mentaal spelletje, en zal vast ook afhangen van allerlei vreemde factoren, zoals of de verkoper je mag, of het een vrijdagavond is of een maandmorgen, of hij gisteren goed geslapen heeft of niet.

Wat ik nog niet zo goed begrijp is het bedrag onder voorbehoud. Onder voorbehoud van wat?
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Antoni
6 maanden geleden
Ja, al die vreemde factoren gelden zeker, maar met name de factor hoe succesvol de eerdere (recente) verkopen voor de verkoper waren, lijkt mij.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing