Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik in Hongarije een auto op Hongaars kenteken hebben als ik daar niet ben ingeschreven?

beste lezer, In Hongarije heb ik een huis (en lacksimkarte), wil daar graag een auto hebben. Ik kan daar een auto op Hongaars kemteken kopen, maar: ik blijf in Nederland ingeschreven, kan ik dan wel gebruik maken van de lage wegenbelasting die in H geldt,en kan ik een autoverzekering in H afsluiten, of valt de auto onder mijn verzekering die ik in Nederland heb?

8 maanden geleden
in: Auto's
crispy
8 maanden geleden
Zodra je (als Nederlands ingezetene) met een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijdt, word je geacht om de auto in NL te importeren. Dat betekent dus BPM betalen, Nederlands kenteken aanvragen etc.
Dat geldt theoretisch ook al als je in NL in de Hongaarse auto van een ander rijdt, behalve als die ander ook in de auto zit. Ik weet niet hoe het zit met verzekering en dergelijke, ik weet niet of je met een (tijdelijk) lakcimkártya daar ook rechten op krijgt.
ronron1212
8 maanden geleden
@crispy daar gaat de vraag biet over de auto in nederland en een auto in hongarijen
crispy
7 maanden geleden
@ronron1212 Ja dat weet ik.
Daarom was dit een reactie en geen antwoord. En het is een waarschuwing dat hij beter niet met de auto naar NL moet komen. Dat staat nergens in de vraag, maar toch heb ik het vermeld.
tinus1969
7 maanden geleden
Misschien meer info? https://huisinhongarije.nl/dagelijks-leven/adreskaart/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, je kunt in Hongarije een auto kopen en registreren op Hongaars kenteken, zelfs als je in Nederland ingeschreven blijft.

Voor de wegenbelasting: Hongarije heeft vaak lagere tarieven vergeleken met Nederland, maar die belasting geldt voor eigenaren die in het land wonen. Je zult moeten uitzoeken hoe dat precies werkt voor iemand die in Nederland woont, maar het zou kunnen dat je gewoon betaalt op basis van je Hongaarse registratie.

Wat betreft de autoverzekering: je kunt in Hongarije een lokale verzekering afsluiten. Dat is meestal handiger en vaak goedkoper. Als je een Nederlandse verzekering hebt, kan die niet automatisch gelden voor een auto die in Hongarije geregistreerd is.

Wie heeft ervaring met het kopen van een auto in het buitenland? Welke tips of inzichten kunnen jullie delen over het registreren en verzekeren van een auto in Hongarije?
(Lees meer...)
8 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing