Wie heeft voorrang bij samenkomende rijstroken?

Wie heeft voorrang in onderstaande situaties?

En veranderd er iets zodra een uitwijkmogelijkheid naar aangrenzende rijstrook niet mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, Hintham! Een doorn in mijn oog... Gebotst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact, Hintham vanochtend. Ik moest vol in de ankers voor iemand die em ervoor gooide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bellen naar 0800-8002 (info nummer Rijkswaterstaat) en een gevaarlijke situatie melden. Hoe meer meldingen, des te meer kans dat er echt iets aan gedaan gaat worden.

Het beste antwoord

Jouw afbeelding is een z.g. "taper". Rijstrook 3 en 4 moeten invoegen op de doorgaande weg (rijstroken 1 en 2). Je wordt gewaarschuwd door borden (zie afbeelding). Je zult als je op rijstrook 3 rijdt dus goed van te voren in moeten schatten of je in kunt voegen zonder het verkeer op rijstrook 2 te hinderen en of je eventueel een uitwijkmogelijkheid naar rijstrook 4 hebt. Rij je op rijstrook 4 dan zul je normaal gesproken zonder problemen je weg kunnen vervolgen, op rijstrook 3 is voorzichtigheid geboden aangezien jij de invoeger bent en het verkeer op rijstrook 1 en 2 voorrang hebben op het invoegende verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaarlijke bij de situatie van Hintham is dat rijstrook 4 overgaat in een afrit, en dus bijna iedereen van 3 en 4 op een kort stukje op 1 en 2 moet invoegen, terwijl er ook mensen zijn die perse van 2 naar 4 moeten. De mensen op 3 kunnen geen kant op.

Andere antwoorden (4)

als je op 1 of 2 blijft rijden heb je voorrang
verder zul je de regels van ritsen moeten toepassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze situatie wil B invoegen op de stroom van A en zal B dus voorrang moeten verlenen aan A. Het invoegend verkeer zal voorrang moeten verlenen.

Deze situatie komt vaak voor en wordt door automobilisten soms misbruikt om snel in te kunnen voegen. Daar moet A wel rekening mee houden, want als A niet naar rechts kan ontstaat er een gevaarlijke situatie. A zal dus inzicht moeten tonen, wat wat anders is dan voorrang moeten geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als A later naar rechts wil invoegen zal hij voorrang moeten geven aan verkeer dat op deze strook rijdt. Maar ook dit verkeer zal inzicht moeten tonen en bijvoorbeeld afstand houden zodat er snel en veilig kan worden ingevoegd.

Het probleem bij ritsen is niet vaak het wel of geen voorrang geven, maar inzicht tonen en voldoende afstand houden zodat het ritsen soepel gaat.

De wet geeft aan: "Bij het wisselen van rijstrook of afslaan moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat naast of vlak achter u rijdt."

Toegevoegd na 10 minuten:
Dat het ook een kwestie is van goed kijken en anticeperen bewijst onderstaand filmpje hoe het niet moet, maar vaak wel gebeurt.

Toegevoegd na 14 minuten:
(ik bedoel anticiperen, dus vooruitdenken en hiernaar handelen. Voor sommigen betekent dit het ego even opzij zetten en simpelweg wat vaart minderen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gaat er niet goed in het filmpje? Ik snap um even niet, behalve dat er een doorgetrokken streep is, een vrachtauto invoegd en er op de linker baan geremd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk heb jij nog nooit geprobeerd met een vrachtauto in te voegen. Rij eens een dag met een beroepschauffeur mee en ervaar hoe het is om zonder vaart te verliezen veilig in te voegen. De echte eikel in het filmpje is de bestuurder van de bestelbus, niet de vrachtwagenchauffeur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de bestelwagen een kleine moeite iets gas los te laten en de vrachtauto de ruimte te geven in te voegen, voor de vrachtauto veel moeite te remmen om daarna voor het einde van de vluchtstrook weer op snelheid te zijn en gevaarlijk langzaam in te moeten voegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Bart. Dit is inderdaad de essentie van het filmpje en mijn antwoord. @Ricardo: Maar je ziet hier dat het bestelbusje zelf eerst invoegt en dan de vrachtauto passeert en dan ernaast blijft rijden. In dit geval veroorzaakt het bestelbusje zelf de gevaarlijke situatie, want het is duidelijk dat ook de vrachtwagen moet invoegen. In feite hindert het bestelbusje de vrachtwagen op een zeer grove manier die bekeurd kan worden (hinderen, gevaarlijke situatie). Omdat dit soort situaties niet in regels zijn te vatten zijn er wel richtlijnen. Iemand die invoegt moet met zowel het verkeer naast hem (links en rechts) als voor en achter hem in de gaten houden. Om terug te komen op de vraag van DaTiezl, Auto B zou inzicht moeten hebben en eerst naar rijbaan 4 invoegen en pas verderop als de situatie duidelijk is weer naar links invoegen. Auto A zou niet moeten uitvoegen op de plek in de tekening, waar de wegen samenkomen, maar een stukje verder. "Geduld" kan levens sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, en dat kan hier dus niet, want als de auto op 3 naar 4 verschuift zit hij opeens midden in Rosmalen terwijl hij naar Nijmegen moest. Been there...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is het een lastige situatie die bij veel weggebruikers problemen geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel: ik ken de situatie ter plekke. Waar het vooral fout door gaat is denk ik omdat veel mensen de nieuwe situatie Rondweg Den Bosch nog niet kennen en in de veronderstelling zijn dat als ze op de rechter rijstrook blijven rechtdoor kunnen naar de afslag Nijmegen, maar er op het laatste moment achter komen dat ze dan eerst een baan naar links op moeten schuiven. Verder zoals overal in Nederland: te grote snelheidsverschillen en aso- doordrukgedrag en slalommen van personenauto-bestuurders. Bovendien op de hoofdrijbaan (parallelbaan A2 vanuit Utrecht richting Eindhoven): inhaalverbod voor vrachtauto's, dus die mogen in principe niet naar links om invoegers ruimte te geven. Afstand houden, ruimte geven, defensief en sociaal rijgedrag zijn hier denk ik de toverwoorden, dan is er niets aan de hand!
Degene die invoegt doet een bijzondere verrichting en moet dus voorrang verlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A heeft voorrang

Als er geen uitwijkmogelijkheid is dan zal B moeten afremmen!