Is het verstandig om met een dieselauto minder kilometers te rijden?

Ik heb een dieselauto (Seat Ibiza ST ecomotive) en door het veranderen van werkgever rijd ik veel minder. Kan dit kwaad voor de motor of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
6.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dat maakt niets uit je bent alleen duur aan het rijden. Wegenbelasting is duurder en vaak de verzekering ook van wegen de duurdere prijs van de wagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, maar het gaat mij nu meer om de motor. Is er meer onderhoud nodig bij een dieselmotor wanneer deze minder kilometers rijdt. Eerst reed ik +/- 35 K per jaar, nu wordt dat +/- 10-15 K.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ligt aan de manier van rijden - zie mijn antwoord, hieronder. Samengevat: als je regelmatig een kwartier lang met constant toerental van minimaal 2000 rijdt (provinciale weg, autoweg of snelweg), is er technisch gezien niets aan de hand.

Antwoorden (3)

Nee, maar wel voor je portemonnee. Als je weinig kilometers maakt, is een dieselauto duurder in gebruik dan een benzineauto (gerekend per km) omdat de motorrijtuigenbelasting veel hoger is. Dan telt het voordeel van de lagere brandstofprijs minder door.
Computoon
10 jaar geleden
Als je de auto al bezit is dat onzin. Er is sl een groot gedeeldte afgeschreven. Bij een nieuwere auto begint de afschrijving weer opnieuw en die is vaak veel hoger dan de extra wegenbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onderstaand antwoord is gebaseerd op een artikel van wegenwacht Gijsbert Pronk op pagina 25 van de ANWB Kampioen van april 2014.

--

Minder kilometers rijden is geen probleem, MITS je regelmatig een langere rit maakt. In concreto betekent dat dat je regelmatig een kwartier lang je toerental boven de 2000 toeren per minuut moet houden.

Dit is nodig om het roetfilter schoon te houden. Het roetfilter slaat het roet in zich op. Als het roetfilter vol zit, gaat de motor extra diesel inspuiten om het filter schoon te branden. Dat lukt echter alleen als je langere tijd met een constant toerental van minimaal 2000 toeren per minuut rijdt.

Rijd je alleen in de stad en/of in de file, dan kan het roetfilter nooit worden schoongebrand. Roet hoopt zich op, het roetfilter raakt verstopt, en de motor zal inhouden. De extra ingespoten diesel komt in de motorolie terecht waardoor de motorolie verdunt; hierdoor wordt de motor niet meer goed gesmeerd, wat tot motorschade kan leiden.

Dus afgezien van de financiële gevolgen (je betaalt nu een hogere wegenbelasting; daar staat tegenover dat een andere auto kopen een grote uitgave is en dat je dan weer meer afschrijving zult hebben), zijn er bovenstaande mogelijke technische gevolgen.

Zolang jij echter regelmatig een kwartier met constant toerental van 2000 of hoger rijdt, is er geen probleem.

Tot slot telt natuurlijk ook het comfort / gevoel van de auto. Als jij diesel "heerlijk rijden" vindt, telt dat ook zwaar mee in je afweging.

Cryofiel