Hoeveel km per uur inrijden bij inhalen?

Hoi, vandaag had ik theorie exam en er waren 2 vragen die ik niet snapte.
Vraag 1: Je wilt een persoonsauto inhalen en de maximaal snelheid is 100. Hoeveel km per uur moet je inrijden om die auto te inhalen?
Vraag 2: Je wilt een vrachtauto inhalen en de maximaal snelheid is 60. Hoeveel km per uur moet je inrijden om die auto te inhalen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
19.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Zoek eens in je theorieboek naar een vergelijkbare vraag.
erotisi
3 jaar geleden
Zij dat meerkeuze vragen of open vragen?

Antwoorden (2)

Maximum snelheid / hoe hard rijdt de ander?
Afhankelijk daarvan is het hoe hard jij moet rijden om in te halen. Soms is het niet bereikbaar bv als de ander maximaal hard rijdt zou jij een bekeuring oplopen voor te hard rijden.
Het gaat er om te bekijken hoe hard de ander rijdt en of jij DUS kunt inhalen *OF NIET*

(1)Maximum snelheid is 100 km.
Als de auto die je wilt inhalen 100 km rijdt kan je deze niet inhalen zonder te hard te rijden.
Je moet zoveel harder rijden als nodig is om de andere auto in te halen. Rijdt deze 80 km dan kan je met 90 km inhalen, rijdt deze 90 km dan kan je deze met 100 km inhalen.
Het gaat er om hoe hard je moet rijden om de ander in te halen zonder te hard te rijden.

(2) Maximum snelheid is 60 km
Zelfde verhaal. ( Behalve dat een vrachtwagen langzamer mag rijden dan een auto )
Een vrachtwagen rijdt vaker net iets harder dan de maximum snelheid. Die valt dus niet in te halen zonder te hard te gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Geen - van mij...maar:
Een vrachtwagen rijdt vaker net iets harder dan de maximum snelheid. Heb je wel eens op de N233 gereden? Je mag daar 80...zit je achter een vrachtwagen, dan rij je 60/70
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Even N233 opgezocht, nee geen ervaring mee. Is een 80 km weg dus niet een snelweg 100km.
Mijn ervaring is tegengesteld. Vrachtwagen mag 80 rijdt 90 km en bij 100 km max is dat geen probleem wel als je op 80 km weg zit. Dat is wat ik bedoelde @HeerVoldemort.
ronron1212
3 jaar geleden
@HeerVoldemort slecht voorbeeld er zijn vele andere N wegen waar de snelheid ook van vrachtwagens echt wel hoger ligt.
Abcde
3 jaar geleden
Ik vindt het vragen naar snelheid van inhalen een vreemde vraag voor het examen. Het inhalen moet vlot en veilig gaan. Hoe je dat doet hangt van de situatie af. Soms is het nodig harder te rijden dan de toegestane snelheid, 10 km harder lijkt mij sowieso te weinig om vlot in te halen, maar 30 km sneller kan weer onveilig zijn. Ik heb wat theorie over inhalen opgezocht, maar heb deze vraag niet beantwoord gekregen. Het enige dat ik kon vinden was dat het vlot en veilig moet gebeuren, ook als je daarvoor harder dan de toegestane snelheid, niet langer dan nodig, rijdt. Bespreek deze vraag met je rijinstructeur als je die hebt mocht je gezakt zijn, zou mijn advies zijn.
Je mag nooit over de snelheidslimiet. Aangezien de maximumsnelheid is teruggebracht naar 100km/u, mag je een personenauto die 100 rijdt niet inhalen.

De vrachtwagen mag je, op de snelweg, wel inhalen (tenzij er een extra snelheidsbegrenzing bestaat). Hoeveel harder je moet rijden, weet ik eerlijk gezegd niet. Mijn rij-instructeur zij altijd: ga er gewoon snel langs.... dus ik geef extra gas bij inhalen. Maar er zal inderdaad wel een minimum snelheid zijn bij inhalen (bijvoorbeeld 5km/u harder dan het in te halen voertuig) om de doorstroming niet in gevaar te brengen.