Ik heb een auto geraakt, die links van de weg half op de stoep geparkeerd staat. Ben ik dan fout?

Auto staat geparkeerd aan de linkerkant van de straat plus half op de stoep zodat het voor mij erg lastig wordt de parkeerplaats te bereiken en moest 3 x bijsturen maar heb de auto toch iets geraakt wie is er dan fout?

7 maanden geleden
in: Auto's
8.1K
TurfGraver
7 maanden geleden
Jij raakt een stilstaande auto en bent dus fout.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Hoe had een stilstaande, geparkeerde auto jou kunnen ontwijken om een ongeluk te voorkomen ?
Dat kan niet !
Daarom zijn stilstaande verkeerselementen NOOIT schuldig aan een ongeluk. Ook niet als ze op een hinderlijk plek staan, of liggen.
Ritsuka
7 maanden geleden
Je had ook een andere parkeerplek kunnen kiezen.
SentWierda
7 maanden geleden
@Ozewiezewoze... Nooit? Dat is discutabel.
Als een auto geparkeerd staat op een plek waar een parkeerverbod geldt en wordt aangereden, dan is wel degelijk sprake van een mate van schuld.
Summo
7 maanden geleden
@SentWierda Wat is er discutabel? Een auto aanrijden die in de weg en fout geparkeerd staat is toch een vorm van het recht in eigen hand nemen? De politie bellen en weg laten slepen is het enige wat je kunt doen. Zelfs als iemand op de inrit naar je garage staat kun je niet meer doen dan dat. Je gaat er toch niet van uit dat je die auto zelf een tikje mag geven om hem opzij te duwen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
@SentWierda
Een verkeerd geparkeerde auto kan inderdaad een boete 'verdienen', maar kan nooit schuld zijn aan een aanrijding. (het woord 'aanrijding' zegt het al: een stilstaande auto rijd niet !)
SentWierda
7 maanden geleden
@Summo. Het gaat niet om het bewust een tikje geven. Het gaat erom dat het manoeuvreren dermate moeilijk is dat de kans bestaat dat een tikje wordt gegeven.
Ik woon in een straat waar in het verleden tientallen auto's zijn bekeurd omdat ze (foutief achter parkeervakken staand) parkeren in parkeervakken moeilijk of onmogelijk maakten.
Z512099
7 maanden geleden
De auto stond stil, jij voert een Manoevre uit en hebt door eigen schuld schade veroorzaakt, dus jij bent in fout. Als het zo moeilijk om te parkeren was, had dan toch een andere plek gezocht!
tinus1969
7 maanden geleden
@SentWierda:
‘ Ik woon in een straat waar in het verleden tientallen auto's zijn bekeurd omdat ze (foutief achter parkeervakken staand) parkeren in parkeervakken moeilijk of onmogelijk maakten.’
Ja, maar ook al staan ze daar fout, dan nog maar je niet tegenaan rijden. Als iemand stilstaat op de snelweg, mag je er ook niet tegenaan rijden.
Inekez1
7 maanden geleden
@SentWierda. Terecht dat fout geparkeerde auto's een bekeuring krijgen. Maar daar gaat de vraag niet over. Een fout geparkeerde auto krijgt een bekeuring. Een rijdende auto die een geparkeerde auto raakt is verantwoordelijk voor de schade. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Antwoorden (3)

Jij bent fout, een stilstaande verkeersdeelnemer is nooit schuldig aan een ongeval. Deze auto stond echter blijkbaar fout of hinderlijk geparkeerd en kan daarvoor apart een boete krijgen.
7 maanden geleden
Een auto die verkeerd geparkeerd staat, is in overtreding. Die auto is fout.
Hoe zit het met de schuldvraag als die auto, vanwege het foutief parkeren, wordt aangereden en schade oploopt?
Ter illustratie een praktijkgeval.
Een personenauto staat foutief geparkeerd bij een ondergrondse vuilniscontainer. De vuilniswagen moet z'n werk doen en tracht de container te legen. Hierbij loopt de geparkeerde auto schade op.
Treft de vuilniswagen schuld? Nee, want de vuilniswagen is niet fout.
In dit geval draait de verzekering van de geparkeerde auto op voor de schade.
M.b.t. de vraag: het is een verzekeringskwestie. De verzekeraar van de geparkeerde auto betaalt de schade - aan één auto of aan beide auto's.
7 maanden geleden
Abcde
7 maanden geleden
Je blijft er dus bij dat de eigenaar/verzekering van de geparkeerde auto de schade moet betalen? Ga eens op zoek naar een bron die dat bevestigt. Je praktijkvoorbeeld komt bij mij ook niet erg geloofwaardig over. Waarom zou een beroepschauffeur probleemloos schade mogen toebrengen? Als het een ambulance was geweest, die met spoed naar het ziekenhuis moest vertrekken had ik het geloofd. Deze chauffeur had de politie moeten bellen en deze laten bepalen of de auto weggesleept diende te worden of niet. Gisteren heb ik al een min geplaatst, er kwam wat tussen waardoor het er niet meer van kwam om uit te leggen waarom. Nu alsnog die uitleg. De min kan weg, mocht ik het mis hebben.
SentWierda
7 maanden geleden
@Abcde. In eerste instantie is de geparkeerde auto fout. Als er mogelijk schade kan ontstaan als gevolg van het parkeren dan is dit voor rekening van de geparkeerde auto.
Dit is bijvoorbeeld ook het geval als een auto wordt geparkeerd op een druk kruispunt.
Van de bestuurder van een vuilnisauto mag niet worden verwacht dat hij bij elk geval van foutief parkeren contact opneemt met de politie. Dan daalt de arbeidsproductiviteit.....
Abcde
7 maanden geleden
Jammer, nog geen bron. Je draait het echt om, de bestuurder die de aanrijding veroorzaakt is fout wat de schade betreft. In zeer uitzonderlijke gevallen kan er anders worden beslist, maar dat is hier niet aan de orde. Riawim kon de auto goed zien staan. Riawim had een andere parkeerplek kunnen zoeken om dit te voorkomen. Zoals ik de vraag lees, betreft het hier een woonwijk en geen gevaarlijk kruispunt. Van een beroepschauffeur mag worden verwacht dat hij of zij juist kan inschatten of hij of zij het werk zonder schade te veroorzaken kan uitvoeren. Geen enkel bedrijf zit te wachten op negatieve reclame, terwijl het bedrijf zich scheel betaald aan verzekeringen. Mijn zoon is vrachtwagenchauffeur. Ik denk dat ik uitgelachen wordt als ik vertel dat hij rustig tegen een fout geparkeerde auto aan mag rijden als deze zijn werk belemmerd.
ronron1212
6 maanden geleden
@SentWierda een stil staande auto is geen verkeersdeelnemer er tegen aan rijden is de fout van degene die er tegen aanrijd. Dat als de politie het zien de verkeerd parkeerder een bekeuring krijgt is echt iets heel anders maar heeft met verzekeringen niets te makn.
ronron1212
6 maanden geleden
DE vuilniswagen chauffeur zal de sleepdienst bellen en zelf even verder rijden en later terug komen @SentWierda Dat de auto verkeerd geparkeerd staat geeft hem nog niet het recht schade te veroorzaken.
Een geparkeerde auto (zonder bestuurder) is een obstakel. Een botsing met een obstakel is altijd jouw fout. Het obstakel zelf heeft geen rechtspositie.
7 maanden geleden
SentWierda
7 maanden geleden
Als een obstakel een gevaarlijke situatie oplevert, dan is de eigenaar of de plaatser van het obstakel schuldig.
Een bekend voorval in het verleden: een container is door een bedrijf gedeeltelijk op de rijbaan geplaatst, met een aanrijding tot gevolg. Degene die de container daar heeft neergezet, was schuldig,