Hoe kan je beter motorremmen?

Kun je sneller remmen door herhaaldelijk je koppeling in te trappen/op te laten komen of kun je gewoon 1 malig terug schakelen, geen gas geven en verder niks doen?

Als je koppeling intrapt, dan zie je bijna elke motor vrijwel meteen inzakken naar de 800 toeren, en als je hem dan in lage versnelling op laat komen, dan kan je behoorlijk wat energie er in steken.

Maar datzelfde effect (wrijving neem ik aan?) dat je motor afremt naar 800 toeren, remt tevens ook je hele auto af met opgekomen koppeling. Je rijdt immers een stuk langer in z'n vrij of met ingetrapte koppeling.

Dus met welk van de 2 rem je sneller?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eenmalig terugschakelen en de koppeling op laten komen en er dan van af blijven remt het hardst af op de motor. De wrijving die ontstaat bij het intrappen en loslaten van de koppeling is veel minder dan het ontbreken van arbeidsslagen in de motor bij gas los laten. Dus als je de koppeling verder niet meer beroert, dan werken de compressieslagen van de motor als remmend vermogen. Wanneer je de koppeling in trapt, dan valt dat remmend vermogen weg.

Er is een verschil tussen beter en sneller. Als je tijdens het remmen op de motor steeds even de koppeling in trapt en hem weer op laat komen veroorzaak je steeds een hoop extra wrijving. Dat heeft een remmend effect dus het remt wel sneller. Beter is het niet, want niet alleen zal het oncomfortabel zijn maar ook een aanzienlijke slijtage veroorzaken aan de koppelingsplaten. Je kunt dan zelfs nog beter de rem gebruiken, dat is goedkoper te vervangen...

Het afremmen op de motor heeft twee oorzaken, wrijving en versnelling van de betrokken onderdelen. Beide verliezen hun functie bij het ontkoppelen van de motor. Het in beweging moeten zetten van de krukas heeft een positief effect op het remvermogen. Jammer dat ik mijn motor niet bij me heb; ik zou het onmiddellijk gaan proberen. Ik verwacht dat het minder goed werkt. Dat het slechter is voor de motor is buiten kijf.

Beter wat is beter . Maar zuinig en veilig en de boel heel houden doe je als volgt . Breng bij het terug schakelen het motor toeren tal zo omhoog ( tussen gas of met de hak of een snelle hand gas beweging ) dat je juist niks voelt qua rem . Daarna laat je het gas los en bij verder terug schakelen herhaal je het kunstje nogmaals . Het zgn terug schakelen is nuttig bij lange afdalingen dan spaar je de rem vieringen en voorkom je oververhitting van de remmen met als extreme slijtage en fading tot gevolg . Het ruwe terug schakelen is zeer slecht voor je motor koppeling , druk groep en dat abrupte kan slippen ( tractie verlies ) op de aangedreven wielen veroorzaken . In het verre verleden ( mijn vracht wagen tijd ) moest men dubbel klutsen dus 2 x de koppeling in en uit tussen tijds gas geven . Nu van af de jaren 60 70 zijn alle versnellingen gesynchroniseerd en hoeft dat niet meer maar toch zorg dat de tandwieltjes op gelijke snelheid komen voordat je ze op elkaar dwingt . In de racerij hoor je ze vaak nog tussen gas geven zo dat ze in het juiste toeren gebied komen waar de pk's zitten ( koppel ) in het moderne zuinige rijden is sportief terug schakelen op het platte land juist NIET aan te bevelen . Zet je pook in vrij en laat m uit lopen druk zacht je rem in en de energie wordt vaak door een vliegwiel omgezet in Electra ( of in de energie boost racerij ) . Dus terug schakelen is gevaarlijk bij gladheid blokkeren van de wielen ja bij een rem doet de ABS dat beter .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100