Hoe kan je beter motorremmen?

Kun je sneller remmen door herhaaldelijk je koppeling in te trappen/op te laten komen of kun je gewoon 1 malig terug schakelen, geen gas geven en verder niks doen?

Als je koppeling intrapt, dan zie je bijna elke motor vrijwel meteen inzakken naar de 800 toeren, en als je hem dan in lage versnelling op laat komen, dan kan je behoorlijk wat energie er in steken.

Maar datzelfde effect (wrijving neem ik aan?) dat je motor afremt naar 800 toeren, remt tevens ook je hele auto af met opgekomen koppeling. Je rijdt immers een stuk langer in z'n vrij of met ingetrapte koppeling.

Dus met welk van de 2 rem je sneller?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het beste is om eerder je gaspedaal los te laten en de auto in de versnelling uit te laten vieren, als toerental te laag komt eventueel paar versnellingen terug. op moment dat je ziet dat je teveel snelheid hebt voor rotonde, bocht of stoplicht etc, gelijk gas los. Spaart brandstof en remmen, wel zorgen dat je met redelijke snelheid bij bocht of stoplicht komt, aders houdt je de rest van 't verkeer op
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het best motorremmen doe je door gewoon het gas los te laten. Een moderne auto zal dan geen brandstof verbruiken (laat je niet misleiden door het toerental!). De auto drijft als het ware de motor aan, zodat de motor blijft functioneren zodra je het gas weer intrapt. Dat is niet zo als je de koppeling intrapt. Omdat je dan de motor hebt losgekoppeld van de auto, zal de motor brandstof moeten gebruiken om te blijven draaien, anders slaat hij af. Ook qua afremsnelheid is het het beste om alleen gas los te laten. Een deel van de energie van de auto gaat dan namelijk zitten in het draaiende houden van de motor, zodat de auto sneller afremt. Is de motor ontkoppeld, dan blijft die energie in de auto zitten, zodat hij veel langer doorrolt.

Het beste antwoord

Eenmalig terugschakelen en de koppeling op laten komen en er dan van af blijven remt het hardst af op de motor. De wrijving die ontstaat bij het intrappen en loslaten van de koppeling is veel minder dan het ontbreken van arbeidsslagen in de motor bij gas los laten. Dus als je de koppeling verder niet meer beroert, dan werken de compressieslagen van de motor als remmend vermogen. Wanneer je de koppeling in trapt, dan valt dat remmend vermogen weg.
jc54
6 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een verschil tussen beter en sneller.

Als je tijdens het remmen op de motor steeds even de koppeling in trapt en hem weer op laat komen veroorzaak je steeds een hoop extra wrijving. Dat heeft een remmend effect dus het remt wel sneller. Beter is het niet, want niet alleen zal het oncomfortabel zijn maar ook een aanzienlijke slijtage veroorzaken aan de koppelingsplaten. Je kunt dan zelfs nog beter de rem gebruiken, dat is goedkoper te vervangen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het afremmen op de motor heeft twee oorzaken, wrijving en versnelling van de betrokken onderdelen. Beide verliezen hun functie bij het ontkoppelen van de motor. Het in beweging moeten zetten van de krukas heeft een positief effect op het remvermogen. Jammer dat ik mijn motor niet bij me heb; ik zou het onmiddellijk gaan proberen. Ik verwacht dat het minder goed werkt. Dat het slechter is voor de motor is buiten kijf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beter wat is beter . Maar zuinig en veilig en de boel heel houden doe je als volgt . Breng bij het terug schakelen het motor toeren tal zo omhoog ( tussen gas of met de hak of een snelle hand gas beweging ) dat je juist niks voelt qua rem . Daarna laat je het gas los en bij verder terug schakelen herhaal je het kunstje nogmaals . Het zgn terug schakelen is nuttig bij lange afdalingen dan spaar je de rem vieringen en voorkom je oververhitting van de remmen met als extreme slijtage en fading tot gevolg . Het ruwe terug schakelen is zeer slecht voor je motor koppeling , druk groep en dat abrupte kan slippen ( tractie verlies ) op de aangedreven wielen veroorzaken . In het verre verleden ( mijn vracht wagen tijd ) moest men dubbel klutsen dus 2 x de koppeling in en uit tussen tijds gas geven . Nu van af de jaren 60 70 zijn alle versnellingen gesynchroniseerd en hoeft dat niet meer maar toch zorg dat de tandwieltjes op gelijke snelheid komen voordat je ze op elkaar dwingt . In de racerij hoor je ze vaak nog tussen gas geven zo dat ze in het juiste toeren gebied komen waar de pk's zitten ( koppel ) in het moderne zuinige rijden is sportief terug schakelen op het platte land juist NIET aan te bevelen . Zet je pook in vrij en laat m uit lopen druk zacht je rem in en de energie wordt vaak door een vliegwiel omgezet in Electra ( of in de energie boost racerij ) . Dus terug schakelen is gevaarlijk bij gladheid blokkeren van de wielen ja bij een rem doet de ABS dat beter .