Leidt een zwetende motor altijd tot een lekkage of hoeft dit niet per se?

Hallo iedereen, ik heb laatst mijn auto laten keuren en er stond bij dat deze een zwetende motor heeft, ik heb dit opgezocht en zag dat dit eigenlijk niet erg is, maar dat het pas erg wordt als het begint te lekken en er vloesitof op straat begint te druppelen. Mijn auto is een bmw e46 van 2002 en dus vroeg ik mij af, mag ik mij bij een zwetende motor later altijd verwachten aan een lekkage of is dit nie per se dat je met een zwetende motor altijd een lekkage zult hebben?

9 maanden geleden
in: Auto's
4.4K
ronron1212
9 maanden geleden
uit eindelijk wel natuurlijk er is een slijtage aan de motor en die wordt steeds erger.
yanisbimme46
9 maanden geleden
Maar dit kan dan wel nog even duren dan en hoeft niet per se redelijk snel te gebeuren?
ronron1212
9 maanden geleden
heb je al aan de garage gevraagd wat een reparatie kost volgens mij is dat niet zo duur.
Vortexxx
9 maanden geleden
"heb je al aan de garage gevraagd wat een reparatie kost volgens mij is dat niet zo duur."
Weet je dan waar de lekkage zit? Want daar zijn de kosten vaak op gebaseerd. Oliekeerring achter de koppeling is een klusje die 9+ uur duurt, en heb je het uurloon van een BMW monteur gezien?
yanisbimme46
9 maanden geleden
Er is momenteel nog geen lek, enkel een motor die olie zweet, maar ik zou wel graag een lek voorkomen
ronron1212
9 maanden geleden
Motor verder afrijden is een duurdere operatie aan de auto kan je beter verkopen. Kan en dat is het meestal de koppakking zijn.
ronron1212
9 maanden geleden
@Vortexxx en je eigen uurloon dan dat is wel goedkoop? Elk bedrijf moet geld verdienen anders is er geen bedrijf en mensen moeten hun geld verdienen.
yanisbimme46
9 maanden geleden
Waarom per se verkopen, de auto heeft nog niet zoveel kilometers
ronron1212
9 maanden geleden
Als je hem niet laat repareren worden de kosten alleen maar hoger.
yanisbimme46
9 maanden geleden
Het is wel de bedoeling deze te repareren
yanisbimme46
9 maanden geleden
Maar een gewoon zwetende motor kan je niet echt repareren toch?
ronron1212
9 maanden geleden
Ja wel het gaat om pakkingen.
Inekez1
9 maanden geleden
@ronron "Als je hem niet laat repareren worden de kosten alleen maar hoger."
Waar baseer je dat op? Een zwetende motor is het gevolg van een pakking die net niet 100% dicht is. Die kun je laten vervangen. Kosten kunnen behoorlijk uiteenlopen afhankelijk van welke pakking het is. Vervang je de pakking niet, dan kunnen er eigenlijk 2 dingen gebeuren: ofwel de pakking gaat binnenkort verder stuk en moet dan echt vervangen worden. Kosten zijn dan gelijk aan nu vervangen. In de motor gaat verder niets kapot als er olie naar buiten lekt, tenzij je dat heel lang laat lekken en geen olie meer bij vult.
Andere optie: de pakking blijft zoals ie nu is. Een auto uit 2002 gaat dan mogelijk eerder aan iets anders kapot dan dat die pakking verder scheurt. Ik zou er gewoon mee doorrijden, regelmatig controleren of het erger wordt en olie peilen zodat je niet met te weinig olie rijdt.
ronron1212
9 maanden geleden
De koppakking zorgt ervoor dat de olie en koelvloeistof niet bij elkaar kunnen komen en dat er uit de verbrandingskamer geen gassen kunnen ontsnappen. De koppakking moet van zeer goede kwaliteit zijn want het heeft heel wat te verduren door grote temperatuurverschillen, hoge druk en verschillende vloeistoffen en gassen.
Als de kleur van de koelvloeistof donker verkleurt of een verhoogt oliepeil dan duidt dit meestal op een inwendige lekkage. Er komt dan olie bij de koelvloeistof (verkleuring) of water bij de olie (verhoging oliepeil) Als er water bij de olie komt is er ook vaak een witte melkachtige smurrie te zien aan de peilstok of bij de olievulopening. Dit noemt men ook wel mayonaise. Witte damp/rook uit de uitlaat betekent dat er koelvloeistof in de cilinders terecht komt. Dit wordt tijdens de verbranding omgezet in waterdamp, en dit komt dan vervolgens uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal door de hoge druk in de verbrandingskamer dit ook worden doorgestuurd naar

Antwoorden (2)

Zweten is niet erg. Net als bij jezelf is zweten, waarbij het er niet afdruipt, iets om af te poetsen. Als het er af gaat druipen moet je de vloeistofpeilen vaker controleren en op peil houden (bij jezelf meer gaan drinken).
Bij de A.P.K. zul je te horen krijgen wanneer het advies of afkeur is.
jc54
9 maanden geleden
Bordensteker
9 maanden geleden
Het kan ook aan de carterpan zélf liggen.
Tijdens het rijden klappen er steentjes tegenaan. Als je door een plas rijdt spat er koud water tegen de hete carterpan. In de winter komt er nat strooizout bij.
Uiteindelijk gaat de buitenkant een klein beetje roesten. Microscopische gaatjes zeg maar, die zich héél langzaam van buiten naar binnen vreten. Zie je nog niets van.
Op een gegeven moment zijn die roestkanaaltjes doorgevreten tot aan de binnenkant van het metaal. Dán kruipt er hete motorolie in het kanaaltje en de roest wordt op die plek wat tegengehouden, maar nu heb je wel voortaan een zwetende carterpan.
En blijkbaar verhindert dat zweet niet echt dat de op andere plekken ook ver gevorderde roestkanaaltjes alsnog ook gaan doorbreken. Warm oliezweet drupt af en nieuw vies water en reeds ingedrongen wegenzout gaan nu op meer plekken verder met hun verwoestende invretende werk in de andere ook al bijna doorgebroken roestkanaaltjes.
Op een gegeven moment leidt dat tot afkeur.
Als je een zwetende motor hebt heb dan heb je al een kleine lekkage.
Het meest waarschijnlijk lekt de pakking van het kleppendeksel.
Als je een beetje handig bent kun je die zelf vervangen.

Maar er zijn meerdere plekken die olie kunnen lekken.
Als het lek het gevolg is van een pakking dan zal de dit lek waarschijnlijk niet groter worden, omdat daar niets beweegt.
Is het afkomstig van een Simmering dan neemt de lekkage toe met het toenemen van het aantal kilometers.

Een pakking vervangen is relatief goedkoop.
Dit is bij een Simmering niet het geval, en zolang er geen olie op straat lekt zou ik daar niets aan doen.
Vooral omdat een kleine olielekkage niet leidt tot een storing, waarbij de auto komt stil te staan.

Ik zou voorlopig mijn geld in mijn zak houden totdat reparatie NOODZAKELIJK is wegens olie op straat.
Het geld dat je er op dit moment instopt, kun je morgen verliezen als je wordt aangereden en de auto total loss raakt.
Edraket
9 maanden geleden
Inekez1
9 maanden geleden
+ De auto rijdt er niet minder goed van en er slijt in principe niks kapot als de motor een beetje zweet. Gewoon zelf in de gaten houden of het niet ineens erger wordt. Gaat het wel druipen, of gaat er ook olie lekken naar je koeling of binnenkant van het motorblok, dan kun je op dat moment alsnog laten repareren. Zolang dat niet gebeurt is er geen enkele noodzaak om iets te vervangen.