Is het mogelijk en elektische auto op te laden met een fiets (home trainer)?

een jaar geleden
in: Auto's
1K
tinus1969
een jaar geleden
In de praktijk niet. Je produceert niet snel genoeg energie daarvoor.
tinus1969
een jaar geleden
Een verrassende manier om dit te bekijken: dieselolie is eigenlijk weinig meer dan zonnebloemolie. Een volke tank (50 l diesel) is dus net zoiets als 50 liter zonnebloemolie. Je zou dus 50 liter zonnebloemolie moeten opdrinken en de energie die dat geeft via fietsen omzetten in stroom, om met een auto net zo ver te rijden als op een tank diesel.
tinus1969
een jaar geleden
Andere benadering; zie https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-verschillende-type-fietsen-vergeleken/#:~:text=Van%20een%20uur%20200%20watt,een%20uur%20vol%20te%20houden. 200 watt trappen is al veel. Je moet dan 5 uur trappen voor 1kWh, een e auto verbruikt 8-30 kWh voor 100 km. Bij 15 kWh, geldt, om 100km te rijden moet je eerst 75 uur hard hebben getrapt.
Vortexxx
een jaar geleden
"In de praktijk niet." In theorie ook niet, nooit niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Vortexxx
Tinus onderbouwd zijn bewering tenminste.
Antoni
een jaar geleden
Andere manieren om een auto op te laden zijn veel sneller, handiger en rendabeler, dus het is niet aan te raden, maar je zou in principe toch met een grote groep mensen, laten we zeggen 500, op hometrainers energie kunnen opwekken voor een elektrische auto?
Vortexxx
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix "Tinus onderbouwd zijn bewering tenminste." Ik denk dat je reactie een grapje is, en dat je geen elektrische auto bezit. De kneep zit 'm in de omvormer, die is zo inefficiënt dat je verlies net zo groot is als het vermogen wat een mens bij elkaar kan fietsen op het gegeven moment. En ik acht de fietsersbond.nl niet natuurkundig onderlegd, dus kun je die informatie ook niet serieus nemen.
tinus1969
een jaar geleden
@Vortexx, vergelijkbare getallen mbt vermogen ben ik op meerdere sites tegengekomen.
Verder, jouw argument maakt mijn redenering alleen maar sterker, omdat ik zeg dat het onhaalbaar is, en jij zegt dat ik te optimistisch ben.

Antwoorden (2)

Technisch gezien is het mogelijk om een elektische auto op te laden met een fiets (hometrainer), maar het zou in de praktijk niet haalbaar zijn vanwege de beperkte stroomopwekking van een fiets en de hoge energiebehoefte van een elektrische auto.

Een gemiddelde home trainer kan bijvoorbeeld ongeveer 100 watt aan elektrische energie opwekken, terwijl de oplaadsnelheid van een elektrische auto afhankelijk is van de laadcapaciteit van het laadstation, de vermogensafgifte van het laadstation en de batterijcapaciteit van de auto. Een elektrische auto heeft doorgaans een batterijcapaciteit van meerdere kilowattuur en heeft dus veel meer energie nodig dan wat een hometrainer kan opwekken.

Bovendien zou het laden van een elektrische auto met een hometrainer een zeer tijdrovende en vermoeiende taak zijn, omdat het uren zou duren om zelfs maar een fractie van de batterij op te laden. Het is dus praktischer en efficiënter om een elektrische auto op te laden met een geschikte laadpaal of laadstation dat is ontworpen om de vereiste hoeveelheid energie te leveren.

Dit is wat mijn chatman zegt en daar ben ik het mee eens.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Wat ik schreef in de reacties met bronnen dus.
Nee, het is niet mogelijk om een elektrische auto op te laden met een fiets (home trainer). De hoeveelheid energie die nodig is om een auto op te laden is vele malen groter dan wat een fiets kan opwekken.
9 maanden geleden