Kan ik nog even door blijven rijden met een verstopt roetfilter?

Ik rijd een vw polo dieseltje met een roetfilter. Nu heb ik het hele jaar lang al kuren met de motor: hoog olieverbruik, slecht starten, e.d. Rond de kerst heeft de anwb er toen een nieuwe accu ingezet, en nu loopt ie vele malen beter en verbruikt ook minder olie. Ik had dus subtiele hoop dat ie nog wel eventjes mee kon. Maar helaas, vandaag de roetfilter melding gekregen, langs de garage en ja hoor, toe aan vervanging want geheel vervuild.

Het vervangen van het roetfilter is een aardig dure klus, waar ik op het moment even het geld niet voor heb liggen, en ook weet ik niet eens of ik het nog waard vind om zoveel geld in de auto te pompen (komt uit 2011 en 250.000 gelopen). Maarja, laat het ov nu ook toevallig staken en ik elke dag 40 min moeten rijden naar school toe... Kan het kwaad dat ik nog even in de auto door blijf rijden?

een jaar geleden
in: Auto's
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
In principe is het niet verstandig om te lang door te rijden met een verstopt roetfilter, omdat het de nodige storingen veroorzaakt. Daarnaast zorgt het voor meer inwendige vervuiling, aangezien het roet niet meer de auto uit kan. Verder kan de auto in noodloop gaan, waardoor de auto aanzienlijk minder vermogen heeft.

Antwoorden (1)

Nee, je mag niet door blijven rijden met een verstopt roetfilter. Dit kan schade aanrichten aan je motor en kan leiden tot een boete. Neem contact op met een garage om je roetfilter te laten reinigen of vervangen.
9 maanden geleden