Hoe doet men motorfiets verzekeren als deze net op jouw naam is overgeschreven?

Stel, ik koop een motor bij een dealer of particulier.
Een dealer is vrijwel altijd RDW-erkend, en kan vaak ter plekke in de zaak de motor overschrijven op jouw naam.
Koop je van een particulier, bijvoorbeeld via marktplaats, dan moet je (samen?) naar het postkantoor met de juiste documenten om hem over te schrijven op mijn naam.
Dat overschrijven lijkt me allemaal geen probleem, maar ik vraag me af hoe het gaat met verzekeren.
Zodra het voertuig op jouw naam staat moet dit namelijk verzekerd zijn.
Betekent dit dat ik ter plekke meteen naar een verzekeringsmaatschappij moet bellen om een verzekering af te sluiten?
Of kan ik na de overschrijving bij wijze van spreken gewoon naar huis gaan, de dag daarna een verzekering afsluiten en dán pas het voertuig ophalen?
Want het lijkt me immers illegaal om direct na het overschrijven op mijn gekochte motor naar huis te rijden terwijl deze dus nog niet verzekerd is.
Hoe gaat zo iets? Het is voor mij de eerste keer.

een jaar geleden
in: Auto's
1.5K
ronron1212
een jaar geleden
Ja je mag er niet eerder op rijden dan dat deze verzekerd is . Verzekeren kan je telefonisch met de verzekering regelen.
tinus1969
een jaar geleden
Je kunt ook van te voren bellen( dus voor het overschrijven, maar als je wel al hebt besloten tot koop). Is voor verzekeraars dagelijkse kost om dit snel te regelen.
tinus1969
een jaar geleden
Als je een auto of motor koopt, rijd je er zelden meteen mee weg. Je hebt dus tussen en ophalen/overschrijven de tijd om een verzekering te regelen.
LeonardN
een jaar geleden
"Zodra het voertuig op jouw naam staat moet dit namelijk verzekerd zijn."
Onjuist
Een voertuig moet verzekerd zijn VOOR je er de weg mee op gaat.
Je kan prima jaren een voertuig onverzekerd in de garage laten staan.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, dat is verouderde informatie.
Inekez1
een jaar geleden
@LeonardN Nee!! Dat is echt een misvatting. De enige manier om een voertuig onverzekerd te stallen is schorsen bij de rdw. Doe je dat niet en stal je de auto zonder verzekering in je schuur, dan kun je een flinke boete verwachten. https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/mijn-auto-staat-stil-heb-ik-een-autoverzekering-nodig/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Antwoorden (2)

Telefonisch of via internet.
Zo’n verzekering is simpel geregeld en de verzekeraars zijn ook gewend om dit snel te regelen.
Kies dus wel van te voren uit WAAR je gaat verzekeren.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
Zoek van tevoren thuis rustig uit welke verzekering voor jou het beste is. Direct na aankoop / overschrijven kun je dan bellen naar de verzekeringsmaatschappij om de gegevens van jouzelf en je voertuig door te geven. Je krijgt dan meteen een email of sms met bevestiging van de verzekeringsaanvraag. Dat online bericht is je verzekeringsbewijs zolang je nog niet de officiële verzekeringspolis hebt ontvangen. Ook dat laatste gaat tegenwoordig vaak binnen een dag online.
Om je motorfiets te verzekeren, moet je eerst contact opnemen met een verzekeringsmaatschappij. Je hebt een kopie van de overschrijvingsdocumenten nodig om de verzekering af te sluiten. Verzekeringsmaatschappijen kunnen je ook informeren over de verschillende verzekeringsopties die beschikbaar zijn.
9 maanden geleden