Wat betekent dit teken dat in mijn auto gaat branden en wat is er tegen te doen?

Sinds september '11 rijd ik een Peugeot 205 uit 1993.
Op warme dagen als deze ging er wel eens een lampje branden als ik op de autosnelweg harder dan 100 reed. (heb het tekentje ter illustratie getekend op Paint, omdat ik het op internet niet vond.)

Nu komt het steeds vaker voor dat het lampje brand, vandaag zelfs terwijl ik niet eens harder heb gereden dan 80 km/u. Ik denk dat het iets te maken heeft met oververhitting maar aan de koelvloeistof kan het niet liggen. Het lampje is trouwens rood van kleur.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

is het de uiterst rechtse, dan is het toch het koelwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van alle soorten controlelampjes lijkt jouw tekening nog het meest op het lampje voor de koelvloeistof.

"Als mogelijke oorzaak van verhitting van de motor kan men denken aan:
- een lekkage in het koelsysteem
- een defecte thermostaat
- een vastgelopen waterpomp, waardoor meestal de V-riem breekt
- een gebroken V-riem, waardoor de waterpomp niet meer werkt
- een dichtzittende radiateur, waardoor er niet voldoende rijwind voor koeling ter beschikking is
- een niet goed werkende koelfan"
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat het voor het niveau van het koelwater is. In koude toestand niveau op de max. stand plaatsen, ook niet te hoog bijvullen want het koelwater zet heel wat uit. Zeker nazien of de ventilator aanslaat en of de waterpomp wel aangedreven wordt. Bij slechte circulatie blijft meestal de onderste watertube koud. Is dit het geval dan is de pomp slecht of (meestal) de thermostaat stuk. Wanneer er pas veel vloeistof is bij gevuld dan kan er lucht op het systeem zitten en dien je te ontluchten. Zeker niet blijven rijden met rode lampjes aan. Heb je een temperatuur meter dan kan je het wel beter controleren. Wanneer je met dit weer de motor laat draaien wanneer die stilstaat dan moet de ventilator zeker nu en dan aanslaan.
groeten minnekepoes