Kun je een verouderde boordcomputer updaten?

Ik sta op het punt een bmw 1-serie uit 2011 te kopen. De boordcomputer/navigatie is verouderd/traag en ik zie dat jongere bmw’s een nieuwe besturingssysteem hebben. Is dit nog te updaten? Of zijn er alternatieven?

een jaar geleden
in: Auto's
1.9K
bamibal
een jaar geleden
Navigatiesystemen van oudere auto's zijn waardeloos. Kaartupdates zijn of heel duur, of niet te krijgen. Navigeren kun je het beste gewoon met je telefoon en Google Maps of Waze o.i.d. doen. Dan heb je altijd actuele kaarten en actuele verkeersinformatie.
jc54
een jaar geleden
Een beetje Tomtom koop je ook met levenslang gratis updates.
Utrecht
een jaar geleden
@jc54: Levenslang bij Tomtom betekent de levensduur volgens Tomtom; dus zolang ze het model nog ondersteunen. Na een aantal jaren wordt een model "end of life" verklaard en krijg je geen updates meer. Ik heb een (oude) XXL 540 met "life long updates of USA maps; hij doet het nog prima maar ik krijg al jaren geen kaart updates meer. Dus elk navigatiesysteem is maar een beperkt aantal jaren 'houdbaar', zowel een los als ingebouwd systeem.
paulus811
een jaar geleden
Ik zou deze vraag bij een BMW dealer stellen. Voor een software update moet de auto 'aan een kabel' bij de dealer worden bijgewerkt. Ik vrees dat een systeem van 11 jaar al snel verouderd en traag aandoet in vergelijking met moderne navi systemen. Ik had ooit een auto uit die tijd en kon daarvan de navi bijwerken met mappen die ik via nieuwsgroepen kon downloaden. Of dat nog steeds werkt durf ik niet te zeggen. Jongere besturingssystemen draaien vrijwel altijd op nieuwere hardware en dat zit niet je auto.
LeonardN
een jaar geleden
Tomtom? Het is toch geen 2007 meer?
"ik krijg al jaren geen kaart updates meer."
Daarom gebruikt vandaag de dag bijna iedereen z'n smartphone met Google Maps of een downloadbare navigatie-app.
(Of de ingebouwde navigatie totdat deze niet meer wordt geüpdate.)
Waarom zou je nog een oude Tomtom gebruiken?
Waarom zou je een nieuwe Tomtom kopen, met de wetenschap dat die verouderd raken als je smartphone hetzelfde kan.
Het verbaast me om te zien dat die apparaten nog verkocht worden.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
@LeornardN Ja aan mensen zonder smartphone natuurlijk
LeonardN
een jaar geleden
Als je vandaag de dag iets moet verkopen, maar dan enkel aan mensen zonder smartphone, dan zou ik gelijk die zaak opgeven.
https://www.consultancy.nl/nieuws/33772/nederland-is-koning-smartphone-samsung-groter-dan-apple
De marktpenetratie van Smartphones in ons land is de laatste jaren flink gegroeid – van minder dan 80% in 2015, naar 93% in 2018 en 95% anno 2021.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Wat zou er mis moeten zijn aan TomTom. Via nieuwsgroepen worden een paar keer per jaar update's aangeboden. Mijn TT 720, ik heb er 2 zouden jaren geleden al overleden zijn volgens TomTom en geen update's meer voor zijn. Ik kan je verklappen dat ik ze dus zelf kan updaten, de nieuwste kaart vind ie zelf en ook de flitsers, rdc, postcodes etc.. kun je ermee updaten. Origineel in de TT 720 zitten sdkaarten die max 2 gb kunnen lezen. Ook dat kun jezelf vergroten met een tooltje, nu 8 gb kaartjes erin die dan wel gelezen kunnen worden. Complete Europakaart van rond 4 gb erop en rijden maar.
LeonardN
een jaar geleden
"Wat zou er mis moeten zijn aan TomTom."
Nou het meeste van wat je beschrijft, en dan ben ik nog iemand die dat zou kunnen. Moet je nagaan wat de gemiddelde consument er mis aan zou vinden...
Maar laat ik het anders stellen.
Stel dat je die TT720's morgen niet meer kan updaten, ook niet via nieuwsgroepen.
Of als ze beide gestolen worden.
Zou je dan overmorgen weer voor een (nieuwer model) Tomtom gaan kijken?
Zo ja vanwege welke meerwaarde over smartphone+app?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Leonard: Tsajaa dan kocht ik toch een TomTom.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een smartphone zoals zovelen. Gelukkig NIET met een abbo maar pre-paid, geen internet onderweg voor mij, gelukkig niet, ik hoef en wil niet 24 uur per dag aan dat ding hangen. Gelukkig ben ik NIET zoals de meesten die een abbo hebben en de hele dag maar vegen en kijken of ze iets missen of gemist hebben als dat ding een piepje geeft, ik noem het weleens de veeg,- en aanraakziekte
Kijk eens op straat als iemand een hond uilaat, in de ene hand de foon en de andere hand de riem en maar kijken en vegen.
Kijk eens in een restaurant, ook zo gezellig bij sommige tafels en maar loeren want een leuk gesprek is uit den boze. Kijk eens naar de automobilist in je achteruitkijkspiegel, je ziet de koppies maar knikken, kijken op de foon, kijken naar wat er op de weg gebeurd.
Kijk eens bij een bushalte men doet niet anders.
En zeg nou niet, je overdrijft want dan kom je niet veel buiten.
Dus voor mij een TomTom...
LeonardN
een jaar geleden
???
Dat is het vreemdste argument dat ik ooit gehoord heb om geen navigatie te gebruiken op je smartphone, ik denk dat je iets niet begrijpt.
Ten eerste zijn er legio apps die geen internet(4g) nodig hebben, maar waar je de mappen thuis eenmalig downloadt. Geen internetverbinding nodig dus.
Zoals een Tomtom geen abbo(4g) nodig heeft, zo heeft een smartphone dat ook niet als je gebruikt maakt van de navigatiemogelijkheid.
Je lijkt dus een onjuist idee te hebben over de techniek en daarmee is je hele verhaal over aanraakziekte (hoewel ik het daarmee eens ben) compleet irrelevant.
Dit onjuiste idee over de nodigheid van internetverbinding komt waarschijnlijk van Google Maps, welke als een van de weinige dat nodig heeft maar veel gebruikt wordt.
===
Deze denkfout komt vaker voor:
https://www.startpagina.nl/v/telecom/mobiele-telefonie/vraag/696891/medewerker-internet/
===
Probeer een Sygic voor de grap.

Geef als eerste antwoord