Hoe kan je het soepelst (zonder schokken) terugschakelen?

Hoi, ik zit momenteel op rijles en ik vraag mij dit af aangezien ik hier nog al last van heb. Ik hoor graag van verschillende mensen antwoorden.

een jaar geleden
in: Auto's
3.5K
Ritsuka
een jaar geleden
Dat word vanzelf beter, je moet de auto leren aanvoelen. Als ik een keer in een andere auto zit schokt het schakelen ook een tijdje tot ik gewend ben.
tinus1969
een jaar geleden
En goed leren schakelen wordt steeds minder belangrijk, want steeds meer auto’s zijn hybride of full-electric.
usuario
een jaar geleden
Wanneer de toerenteller onder de 1500 toeren komt, kun je probleemloos een versnelling lager schakelen.

Antwoorden (1)

Als je terugschakelt moet je net een beetje gas geven op het moment dat je de koppeling op laat komen. Zodat de motor (ongeveer) het aantal toeren maakt dat hoort bij die snelheid en versnelling. Door ervaring - in het algemeen en met die specifieke auto - leer je hoeveel dat is. En bij een benzinemotor is het weer anders dan bij een diesel. Oftewel: alle beginners hebben daar moeite mee, maar als je niet al te a-technisch bent leert dat vanzelf.
een jaar geleden