Mag ik met mijn oldtimer uit 1972 zonder apk de weg op?

Het lijkt mij zelf van wel aangezien per 1 januari 2021 personenauto’s van 50 jaar of ouder niet meer apk gekeurd hoeven worden. Graag wil het het even zeker weten aangezien de laatste apk van deze Volvo in 2017 verliep. Sindsdien is de auto niet meer op de openbare weg geweest. (Uiteraard zorg ik er zelfde voor dat de auto helemaal veilig is.)

een jaar geleden
in: Auto's
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Klopt. Als hij nu 50 jaar of ouder is.
Ray230E
een jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Klopt de auto is van 13 april 1972 dus nu 50+ jaar. Dus dan ga ik de auto in orde maken en binnenkort rijden.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt de weg op zonder APK.

Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen schafte de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Oldtimers zijn vaak in handen van echte liefhebbers. Zij besteden veel aandacht aan het onderhoud van hun voertuig en gaan er relatief weinig mee de weg op. Om de eigenaren niet onnodig op kosten te jagen, hoeven zij als hun voertuig 50 jaar of ouder is niet meer naar de garage voor een verplichte keuring.”
SimonV
een jaar geleden