Verkeerd schakelen schadelijk?

Ik wilde naar de 1. Maar ging naar de 3. De auto sputterde wat en viel uit. Ging wel weer aan maar moet nu service voor de motor zegt ie. Is dit erg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vermoedelijk is het niet erg. Als je bij stilstand of heel langzaam rijden zélf per abuis naar zijn 3 schakelt in plaats van naar zijn 1, kan het inderdaad gebeuren dat de motor afslaat. Schadelijk is zoiets niet, maar ik kan me voorstellen dat het oranje ‘motor-symbooltje’ daardoor oplicht. Terwijl een motor afslaat is er namelijk kortstondig sprake van een abnormale bedrijfstoestand en in een moderne motor zitten meerdere sensoren die dan constateren dat er even iets niet klopte. En voor alle zekerheid gaat dan het motor-‘pictogrammetje’ met een oranje kleur branden. Waarschijnlijk wordt er dan niets bijzonders gevonden als de garage het geheugen uitleest. Behalve als (in een uitzonderlijk geval) een systeem domweg niet deed wat de bestuurder ingaf. Dat een (elektronisch bediende) versnellingsbak dus zélf een verkeerde versnelling inschakelde; dán is er wellicht wél iets niet in orde. Maar als de auto nu weer normaal rijdt is er vermoedelijk niets echt mis. Maar het is wel aan te raden zodra het kan even langs de garage te gaan en de 'storing' die in het geheugen is opgeslagen te laten uitlezen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100