Gebruikt een autoverwarming ook extra benzine?

De kachel radiator gebruikt de warmte van de moter. Maar gebruikt het verwarmingsproces nog extra energie waar benzine voor nodig is of is accu voldoende?

een jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Antwoorden (1)

De warmte van de verwarming in de auto is 'restwarmte' van de motor. Die anders verwaait in de buitenlucht via de koelradiator. Zodra je de ventilator aanzet wordt er wel stroom gebruikt natuurlijk, die ergens moet worden opgewekt. Dat kost je (een klein beetje) extra brandstof. Of de accu daar wel of niet bij betroken is, is niet relevant. Alle stroom komt uiteindelijk van de dynamo van de auto.
Als je een 'zelfdenkende' radiatorfan hebt, die dus pas aanslaat bij een bepaalde temperatuur, is het extra stroomgebruik nog minder, of helemaal niks. Die zal immers minder vaak in werking treden in het geval je een deel van de warmte afvoert naar het interieur van je auto.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ik kan niet goed opmaken of die ventilator nu energie van accu of benzine krijgt.
TurfGraver
een jaar geleden
Als de motor draait krijgt ventilator energie van dynamo, benzine dus.
Staat motor uit dan van accu.
SentWierda
een jaar geleden
Wat is dan bij benadering het extra benzineverbruik - in verschillende omstandigheden?
erotisi
een jaar geleden
Ok, dus de ventilator gebruikt ook benzine als deze niet verwarmt of koelt en alleen maar blaast?!
TurfGraver
een jaar geleden
De ventilator verbuikt wat stroom (maakt niet uit wat het blaast). Bij airco verbruikt de zelf natuurlijk ook wat.
Verbruik ventilator zal iets van 0,1 ltr benzine per uur zijn, maar dat hangt van veel factoren af natuurlijk.