Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik een bus voorrang verlenen als ik er al naast rijd?

De bus heeft binnen de bebouwde kom natuurlijk voorrang, zodra hij zijn richting aangeeft en de halte wilt verlaten. Nu reed ik langs een bus (ik zag mensen uitstappen) toen ik de helft van de bus had gepasseerd gaf hij zijn richting aan. Mag ik dan gewoon doorrijden? Of moet ik dan alsnog stoppen?

2 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
tinus1969
2 jaar geleden
In de praktijk rijd je door - dat knipperlicht is voor je achterliggers.
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: als je er al naast rijdt, kan de bus ook niet fatsoenlijk/soepel de rijweg opdraaien.
Inekez1
2 jaar geleden
Eens met tinus. Maar let wel op: je kunt net toevallig in de dode hoek van de buschauffeur zitten. Als hij jou niet ziet en toch de weg op gaat, dan wordt je geraakt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als een bus binnen de bebouwde kom richting aangeeft om een bushalte te verlaten, moet je deze voorrang verlenen als je nog tijdig kunt stoppen/vertragen. Het is niet zo dat je een noodstop moet maken als je de bus zo kort genadert bent.
De buschauffeur moet ook ten alle tijden in zijn spiegel kijken om te zien dat de weg daadwerkelijk vrij is om in te voegen.
(Lees meer...)
jc54
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding