Een traditionele automaat heeft vaak een hoger verbruik dan een handgeschakelde auto, zeker als het om een wat oudere auto of youngtimer gaat. Om dat te compenseren zijn er tegenwoordig automaten met liefst negen versnellingen, die dankzij computeraansturing zelfs zuiniger kunnen zijn dan een handgeschakelde auto. We hebben het dan wel over moderne auto's in een hoge prijsklasse.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Genuanceerd, als je optimaal schakelt rijd je manueel zuiniger dan met een automaat. Maar zeker moderne automaten schakelen in de praktijk sneller en beter dan veel automobilisten.
Tegenwoordig wel... De boordcomputer stuurt het perfecte moment op de juiste toerental aan om naar de volgende te schakelen, dat was 20 a 30 jaar geleden een heel ander verhaal.
2 jaar geleden
De huidige generatie automatisch schakelende versnellingsbakken KAN zuiniger zijn dan de manueel geschakelden, maar dat ligt nog steeds aan de rijstijl van de chauffeur.
jc54