Hoe weet ik welke snelheid klopt. Teller/tomtom/bordje langs de weg?

Als ik in mijn auto (jaren 80) rijd, heb ik altijd het idee dat mijn snelheidsmeter goed klopt vergeleken met het overige verkeer.

Als ik met een tomtom kijk, is het verschil tussen mijn snelheidsmeter en de tomtom ongeveer 8-10 km. Op elke snelheid. (Dus geen groter verschil bij hogere snelheid o.i.d.) Hoeveel wijkt dit af bij modernere auto's?

Maar als ik vervolgens langs zo'n snelheidsbordje (weet het even niet anders te noemen) rij langs de weg, geeft het bordje zéker een 15 km lagere snelheid aan als mijn teller. Dus nóg lager als de tomtom aangeeft.

Wat ik me ook afvraag, stel er staat een flitser. Met welke van bovenstaande opties kan ik dit dan vergelijken? Als iedereen voor me nét geen 80 gaat rijden omdat er een flitser staat, geeft mijn snelheidsmeter ook 80 aan.

- Wat is nu de correcte snelheid?
- Hoe weet ik of mijn snelheidsmeter (oudje) wel goed klopt, wat is de afwijking bij moderne auto's?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ben nu een paar dagen met dezelfde snelheid langs dat snelheidsbordje gereden, met elke dag een andere uitslag. Dat ding lijkt totaal niet te kloppen, om de redenen die in jullie antwoorden staan lijkt me.

Wel achter bekenden aangereden, op een lange vlakke weg bleek mijn snelheidsmeter hetzelfde aan te geven als mijn voorgangers met een modernere auto. Voor mij reden genoeg om nu geen actie te ondernemen, voor mijn nieuwe APK kan ik eens informeren om te boel te laten ijken. (Ga verder amper naar de garage want doe alles thuis of bij een kennis)

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (7)

Je tomTom is de meest betrouwbare snelheid. Deze wordt bepaald op het aantal meters afgelegd in een bepaalde tijdsspanne. De tacho in je auto is onnauwkeurig. Alleen al het wisselen van de druk in je banden beinvloed deze.

Toegevoegd na 33 seconden:
In onze quto geeft de tacho bijna 10% meer aan dan de navigatiesoftware. De laatste heb ik naast een losse GPS gelegd en die kwamen overeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomtom geeft de meest exacte aanduiding omdat de snelheid eenvoudig te berekenen is uit de afgelegde afstand en de verlopen tijd.
Het GPS-systeem waar Tomtom op werkt levert beide variabelen met voldoende nauwkeurigheid.
De snelheidsmeters van de meeste personenauto's wijzen een hogere snelheid aan, de radar-bordjes die je soms naast de weg ziet staan zijn soms nauwkeurig, soms ook niet.
Ik heb zelf met de vrachtwagen kunnen constateren dat sommige er wel 5 km/h naast zitten.
De snelheidsmeter/tachograaf van een vrachtwagen is doorgaans iets nauwkeuriger dan de meeste personenauto's, vandaar dat in een trajectcontrole veel vrachtwagens gaan inhalen omdat personenauto's langzamer gaan rijden dan de toegestane 80 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit per auto verschil in, er is bijna geen enkele snelheidsmeter die 100 procent nauwkeurig de snelheid weergeeft. Bij snelheidsovertredingen wordt al standaard 3 kilometer per uur correctie toegepast. Wat je kunt doen om het echt zeker te weten is zelf een "trajectcontrole" uitvoeren: langs de snelweg staan hectometerpaaltjes (precies om de 100 meter dus). Als je een traject van een x- aantal kilometer rijdt met een constante snelheid, zeg: 2 of 3 kilometer (je kunt de afstand zien op ieder hectometerpaaltje), kun je eenvoudig uitrekenen hoe hard je werkelijk rijdt en of dat klopt met wat jouw snelheidsmeter aangeeft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als aanvulling op de andere antwoorden: mijn TomTom en snelheidsmeter zijn het nooit 100 procent eens, je zou het gemiddelde kunnen nemen, maar dat blijft natuurlijk gokwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je wel een passagier met stopwatch meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf te stellen dat er geen een is die de exacte snelheid aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet handheld bellen, maar je mag wel een banaan eten, in je neus peuteren of een stopwatch indrukken, dus is het niet verboden met één hand te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als de stopwatch op de telefoon zit. Het gaat er namelijk om dat de politie controleert op het "gebruiken" van de telefoon. De politie kan niet zien of jij zingt of aan het bellen bent. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel een losse huis-tuin- en keuken stopwatch, simpel en betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei al sorry! :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handheld stopwatchen is voor zover ik weet niet verboden, heb dat nergens kunnen vinden in het RVV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er nou niet op in =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, leuk man, ik heb niks beters te doen, laat me nou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen en handheld bellen scheelt overigens maar een vrij kleine factor, dus het is eigenlijk onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mee eens, het leidt hoe dan ook af, wat je ook aan het doen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk dat handsfree bellen bijna even gevaarlijk is als niet-handsfree bellen. Is aangetoond dat hier maar een relatief kleine factor in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zeg ik toch ook: alles wat je doet naast het autorijden leidt af, of dat nou bellen is, eten, lezen, stopwatchen, wenkbrauwen epileren or whatever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Lezen. Omg =)
Tomtom is vermoedelijk het nauwkeurigst. Ik heb echter een Mio gps.
Afwijking bij onze auto's (ja meervoud hoewel volgtijdelijk)
Maximaal 10 km/h te hoog aanwijzend bij 80.
Minimaal 2 km/h te hoog aanwijzend.

Meetmethode: Stopwatch en 1 km constant rijden...zo constant mogelijk...die kilometer kan afgelezen worden van de hectometer paaltjes langs de weg.

(45 secondes over 1 km is exact 80. denk je 80 te rijden en meet je 50 seconden dan is de afwijking 50/45=11% (8 km/h oftewel werkelijke snelheid 72 km/h. (8= ca 11% van 72)

Mijn ervaring met die borden langs de weg die je snelheid opgeven: Die zijn gevoelig voor hoever je weg bent (andere meethoek als je verder bent)
Ze wgeven meestal tussen de 2 en 4 km meer aan dan je werkelijk rijdt.

Mijn navigatie geeft niet helemaal een constante snelheid aan, gemiddeld echter hetzelfde als wat ik met de stopwatch meet. Afwijking 1-2 km/h vooral bij helling op en helling af en in bochten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die borden gaan uit van de snelheid waarmee je je richting bord beweegt. Aangezien ze niet boven de weg staan maar ernaast meten ze sowieso een ander snelheid dan jouw snelheid tov de weg.
De eerste auto komt "veraf" in beeld en veraf is de hoekafwijking kleiner dan dichtbij.
Als jij als 2e auto in beeld komt ben je al veel dichterbij en krijg je een lagere weergave door de grotere hoekafwijking. Ik heb geconstateerd, rijden op cruise control, dat die borden om de paar seconden een nieuwe meting doen en dan "verminderd" de gemeten snelheid ook naarmate ik dichterbij kom . Ben dan de enige auto. Deze afwijking is inderdaad 2-3 km/h. Overigens: als jij 55 op je snelheidsmeter rijdt en dat bord geeft 45 aan heb je wel een grote afwijking. Groter dan ik bij enig andere auto heb gemeten. Zit er soms een ander wiel (velg) en daarmee andere bandmaat op je auto als de standaard? Met een kleinere omtrek?
Van alle metingen die jij noemt dient de snelheidsmeter van de auto als het betrouwbaarst uit de bus te komen.

De snelheidsmeter in een auto mag maar minimaal (1/1000) afwijken als hij afgeleverd wordt, dit zal in de loop der jaren veranderen door slijtage van de banden, andere type banden, slijtage van de tandwielen in de snelheidsmeter, echter zal bij het handhaven van de zelfde bandenmaat de afwijking niet veel hoger worden dan 5/1000.

De snelheidsmetingen op de waarschuwingsborden zijn een relatieve goede benadering van de gereden snelheid echter kan ook hier een afwijking inzitten, deze afwijking kan vele malen groter zijn dan de die van de snelheidsmeter, dit omdat ook deze meters niet geijkt zijn, ze mogelijk in een niet exact juiste hoek geplaatst zijn en zo zijn er meer factoren die een afwijking kunnen veroorzaken (bierblikje op rijbaan, stukje weerspiegelend glas op rijbaan etc.).

De tomtom is geheel onbetrouwbaar als exacte snelheidsmeting, als eerste kan de tomtom niet nauwkeuriger meten dan binnen een cirkel van 10m., daarbij wordt er een zogenaamde traject meting gedaan, deze meting gebeurd in twee cirkels van 10meter, hier worden bochten en dergelijke niet in meegenomen, dit maakt de nauwkeurigheid van de snelheidsmeting onbetrouwbaar als het gaat om de maximum snelheid.

Wil jij een graag weten hoeveel jou snelheidsmeter afwijkt kan je dit laten controleren (ijken) bij de beter APK stations en Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1/1000 verhaal van snelheidsmeters is grote onzin, zelfs de tachograaf van vrachtwagens is niet zo nauwkeurig geijkt.
De bordjes langs de weg reageren alleen op bewegende objecten, ze werken met dopplerradar of met twee inductielussen in de weg, bierblikjes of glas hebben dus geen invloed.
De ijknauwkeurigheid is echter niet gegarandeerd.
Tomtom is juist bij hogere snelheden wél nauwkeuriger, binnen 1 seconde wordt dan een veel grotere afstand afgelegd dan de 10 meter - bovendien wordt de snelheid over een paar metingen gemiddeld.
Kortom: weinig nuttige info in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het radar dat gebruikt wordt wijkt weldegelijk af als er een reflecterend voorwerp op het te controleren traject bevind, de eerste meting wordt dan gestart op het bewegend voertuig maar de laatste meting zal dan op het object zijn, snelheidsmetingen die door politie zijn gedaan waarbij een dergelijk object in de berm werd geconstateerd zijn vernietigd, bij start van een snelheidsmeting dient een agent zich te overtuigen dat er geen enkel reflecterend object zich op of in de nabijheid van het te controleren traject bevindt. Ook een nieuwe tachograaf die direct uit het fabriek komt heeft een dergelijk kleine afwijking echter wordt er al vaak aan gesleuteld voordat het voertuig op de weg komt, daar de wetgever niet een dergelijke nauwkeurigheid eist (is ook te zot voor woorden om een dergelijk kleine afwijking te eisen) zal men daar ook geen tijd aan verspillen om hem zo nauwkeurig te krijgen, daarbij 1 keer banden vervangen of 1000km rijden en de meter wijkt alweer af. Tomtom: Zelfs de club van scheurneuzen raden het af om een navigatieapparaat als betrouwbare snelheidsmeting in te zetten: http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s/je-snelheidsmeter-laten-ijken-t16224.html Ik vertrouw mijn eigen snelheidsmeter en krijg geen enkel bekeuring vanwege snelheidsovertreding. Kortom informatie die door meerdere personen is opgedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult ook nooit een bekeuring krijgen wanneer je op je snelheidsmeter de toegestane snelheid rijdt omdat de snelheidsmeter in de praktijk altijd naar beneden afwijkt en je dus altijd langzamer dan toegestaan rijdt. Overigens bevat je link een discussie uit 2005 met op z'n zachtst gezegd verouderde informatie en dan ook nog eens tegenstrijdige berichten. Het is maar net wie je gelooft. Ik vertrouw meer op de GPS dan op de snelheidsmeter en krijg ook geen bekeuringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij durft veel te te beweren, een snelheidsmeter kan net zoveel naar boven afwijken als naar beneden. Na verloop van tijd zal de afwijking naar beneden inderdaad verhogen door slijtage maar als men een compleet andere band onder het voertuig monteert kan de snelheid weldegelijk naar boven afwijken. Betreffende het navigatiesignaal. Om een nauwkeurigere positie bepalingen te doen moet niet het apparaatje beneden verbeterd worden maar dient het signaal van de satelliet smaller gemaakt te worden, zie ik de USA niet snel doen, is een behoorlijke investering en defensie (waar deze satellieten van zijn) kunnen er nu zeer goed mee de positie bepalen voor een bombardement of opsporing van individuen. Dit GPS systeem bestond al in 2005 en is niet nauwkeuriger gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben in het bezit van een chrysler voyager met originele voorgeschreven banden en velgen en heb toch 10% teller afwijking dit is wel meer dan jouw 1/1000
kun je dit verklaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe tachograaf uit de fabriek moet altijd geijkt worden op het voertuig waar hij ingebouwd wordt, de ijking wordt bij een APK-keuring gecontroleerd en eventueel aangepast.
De essentie van een doppler-radar is dat alleen bewegende objecten worden waargenomen, reflecties van of via stilstaande objecten vallen altijd lager uit dan het signaal van het voertuig dat gemeten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie en defensie zouden willen dat het waar was dat een Doppler alleen bewegende objecten registreert. Het Doppler werkt met twee signalen, een signaal dat het voertuig registreert en een tweede die direct daarna een afstandsmeting doet met de verste gelegen reflectie, bij een vermeende overtreding van de ingestelde snelheid geeft het tweede een signaal om de camera in werking te stellen, is het dan het kenteken van jou auto leesbaar op de foto heb jij een snelheidsovertreding begaan. Dit betekent heel simpel (een radar is ook een dom voorwerp dat niet zelfstandig kan werken) dat als er een reflecterend object in de verste uithoek van het meet traject ligt jij op de bon gaat voor een snelheidsovertreding waarvan de hoogte gelijk is aan de door de radar meetbare snelheid. Tachograaf: 19uur geleden: "Ook een nieuwe tachograaf die direct uit het fabriek komt heeft een dergelijk kleine afwijking echter wordt er al vaak aan gesleuteld voordat het voertuig op de weg komt" 16uur geleden: "Een nieuwe tachograaf uit de fabriek moet altijd geijkt worden op het voertuig waar hij ingebouwd wordt" I rest my case.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, een snelheidsmeter mag 10% + 4km/h afwijken bij een auto (RDW eisen, zoek daar maar op)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk aan deze reactie heb ik wat. Dit zou inderdaad de mogelijkheid kunnen zijn van de afwijking.
Het meest nauwkeurig is een tijd/afstand berekening. Deze is voor een particulier ook het meest bewerkelijk.
De navigatie is nauwkeurig echter onder optimale omstandigheden.
Daar bedoel ik mee geen bebouwing/bebossing ed en er moet met een constante snelheid worden gereden, dus niet optrekken naar 100 en dan er vanuit gaan dat de aangegeven 100 ook daadwerkelijk 100 is. Navi heeft ook wat tijd nodig om een nauwkeurige berekening te maken en deze is mede afhankelijk van het aantal satellieten wat er gebruikt wordt.
Dit is ook de reden dat er in nagenoeg alle beroepszaken tegen snelheidsboetes de meting via navigatie niet als wettig en overtuigend bewijs wordt gezien.
Afwijking van auto's is moeilijk aan te geven, allereerst moet je de af fabriek gemonteerde banden gebruiken omdat daat het wegdraaital van je snelheidsmeter aan is gekoppeld. Er zijn auto's die een positieve/negatieve afwijking hebben. Men gaat er gemiddeld vanuit dat de afwijking van de teller betekent dat de tellerwaarde naar beneden mag worden afgerond. Dat is ooit nog een een mooie uitspraak van koos Spee geweest die aangaf dat wij in trajectcontroles niet strak op de teller hoefde te letten, er was altijd sprake van een afwijking. Simpel navi aanzetten op vrije vlakte en daar met verschillende snelheden gaan rijden over wat langere afstanden, dan heb je een redelijk beeld van de afwijking van je teller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaande dat je op een vlakke weg op cruise control kan rijden is de meting met de TomTom het nauwkeurigst.
De TomTom heeft wel enige tijd nodig om de juiste snelheid aan te geven.

De snelheidsmeter van de auto kan erg afwijken tot wel 15% (eigen ervaring) dit kun je eventueel bij de volgende bandenwissel corrigeren.

Het klokken van een afgelegde afstand is er lastig omdat het moeilijk is op het juiste moment de stopwatch in te drukken.