Hoe weet ik welke snelheid klopt. Teller/tomtom/bordje langs de weg?

Als ik in mijn auto (jaren 80) rijd, heb ik altijd het idee dat mijn snelheidsmeter goed klopt vergeleken met het overige verkeer.

Als ik met een tomtom kijk, is het verschil tussen mijn snelheidsmeter en de tomtom ongeveer 8-10 km. Op elke snelheid. (Dus geen groter verschil bij hogere snelheid o.i.d.) Hoeveel wijkt dit af bij modernere auto's?

Maar als ik vervolgens langs zo'n snelheidsbordje (weet het even niet anders te noemen) rij langs de weg, geeft het bordje zéker een 15 km lagere snelheid aan als mijn teller. Dus nóg lager als de tomtom aangeeft.

Wat ik me ook afvraag, stel er staat een flitser. Met welke van bovenstaande opties kan ik dit dan vergelijken? Als iedereen voor me nét geen 80 gaat rijden omdat er een flitser staat, geeft mijn snelheidsmeter ook 80 aan.

- Wat is nu de correcte snelheid?
- Hoe weet ik of mijn snelheidsmeter (oudje) wel goed klopt, wat is de afwijking bij moderne auto's?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ben nu een paar dagen met dezelfde snelheid langs dat snelheidsbordje gereden, met elke dag een andere uitslag. Dat ding lijkt totaal niet te kloppen, om de redenen die in jullie antwoorden staan lijkt me.

Wel achter bekenden aangereden, op een lange vlakke weg bleek mijn snelheidsmeter hetzelfde aan te geven als mijn voorgangers met een modernere auto. Voor mij reden genoeg om nu geen actie te ondernemen, voor mijn nieuwe APK kan ik eens informeren om te boel te laten ijken. (Ga verder amper naar de garage want doe alles thuis of bij een kennis)

Bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je tomTom is de meest betrouwbare snelheid. Deze wordt bepaald op het aantal meters afgelegd in een bepaalde tijdsspanne. De tacho in je auto is onnauwkeurig. Alleen al het wisselen van de druk in je banden beinvloed deze. Toegevoegd na 33 seconden: In onze quto geeft de tacho bijna 10% meer aan dan de navigatiesoftware. De laatste heb ik naast een losse GPS gelegd en die kwamen overeen.

Tomtom geeft de meest exacte aanduiding omdat de snelheid eenvoudig te berekenen is uit de afgelegde afstand en de verlopen tijd. Het GPS-systeem waar Tomtom op werkt levert beide variabelen met voldoende nauwkeurigheid. De snelheidsmeters van de meeste personenauto's wijzen een hogere snelheid aan, de radar-bordjes die je soms naast de weg ziet staan zijn soms nauwkeurig, soms ook niet. Ik heb zelf met de vrachtwagen kunnen constateren dat sommige er wel 5 km/h naast zitten. De snelheidsmeter/tachograaf van een vrachtwagen is doorgaans iets nauwkeuriger dan de meeste personenauto's, vandaar dat in een trajectcontrole veel vrachtwagens gaan inhalen omdat personenauto's langzamer gaan rijden dan de toegestane 80 km/h.

Daar zit per auto verschil in, er is bijna geen enkele snelheidsmeter die 100 procent nauwkeurig de snelheid weergeeft. Bij snelheidsovertredingen wordt al standaard 3 kilometer per uur correctie toegepast. Wat je kunt doen om het echt zeker te weten is zelf een "trajectcontrole" uitvoeren: langs de snelweg staan hectometerpaaltjes (precies om de 100 meter dus). Als je een traject van een x- aantal kilometer rijdt met een constante snelheid, zeg: 2 of 3 kilometer (je kunt de afstand zien op ieder hectometerpaaltje), kun je eenvoudig uitrekenen hoe hard je werkelijk rijdt en of dat klopt met wat jouw snelheidsmeter aangeeft. Toegevoegd na 8 minuten: Als aanvulling op de andere antwoorden: mijn TomTom en snelheidsmeter zijn het nooit 100 procent eens, je zou het gemiddelde kunnen nemen, maar dat blijft natuurlijk gokwerk.

Tomtom is vermoedelijk het nauwkeurigst. Ik heb echter een Mio gps. Afwijking bij onze auto's (ja meervoud hoewel volgtijdelijk) Maximaal 10 km/h te hoog aanwijzend bij 80. Minimaal 2 km/h te hoog aanwijzend. Meetmethode: Stopwatch en 1 km constant rijden...zo constant mogelijk...die kilometer kan afgelezen worden van de hectometer paaltjes langs de weg. (45 secondes over 1 km is exact 80. denk je 80 te rijden en meet je 50 seconden dan is de afwijking 50/45=11% (8 km/h oftewel werkelijke snelheid 72 km/h. (8= ca 11% van 72) Mijn ervaring met die borden langs de weg die je snelheid opgeven: Die zijn gevoelig voor hoever je weg bent (andere meethoek als je verder bent) Ze wgeven meestal tussen de 2 en 4 km meer aan dan je werkelijk rijdt. Mijn navigatie geeft niet helemaal een constante snelheid aan, gemiddeld echter hetzelfde als wat ik met de stopwatch meet. Afwijking 1-2 km/h vooral bij helling op en helling af en in bochten.

Van alle metingen die jij noemt dient de snelheidsmeter van de auto als het betrouwbaarst uit de bus te komen. De snelheidsmeter in een auto mag maar minimaal (1/1000) afwijken als hij afgeleverd wordt, dit zal in de loop der jaren veranderen door slijtage van de banden, andere type banden, slijtage van de tandwielen in de snelheidsmeter, echter zal bij het handhaven van de zelfde bandenmaat de afwijking niet veel hoger worden dan 5/1000. De snelheidsmetingen op de waarschuwingsborden zijn een relatieve goede benadering van de gereden snelheid echter kan ook hier een afwijking inzitten, deze afwijking kan vele malen groter zijn dan de die van de snelheidsmeter, dit omdat ook deze meters niet geijkt zijn, ze mogelijk in een niet exact juiste hoek geplaatst zijn en zo zijn er meer factoren die een afwijking kunnen veroorzaken (bierblikje op rijbaan, stukje weerspiegelend glas op rijbaan etc.). De tomtom is geheel onbetrouwbaar als exacte snelheidsmeting, als eerste kan de tomtom niet nauwkeuriger meten dan binnen een cirkel van 10m., daarbij wordt er een zogenaamde traject meting gedaan, deze meting gebeurd in twee cirkels van 10meter, hier worden bochten en dergelijke niet in meegenomen, dit maakt de nauwkeurigheid van de snelheidsmeting onbetrouwbaar als het gaat om de maximum snelheid. Wil jij een graag weten hoeveel jou snelheidsmeter afwijkt kan je dit laten controleren (ijken) bij de beter APK stations en Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Het meest nauwkeurig is een tijd/afstand berekening. Deze is voor een particulier ook het meest bewerkelijk. De navigatie is nauwkeurig echter onder optimale omstandigheden. Daar bedoel ik mee geen bebouwing/bebossing ed en er moet met een constante snelheid worden gereden, dus niet optrekken naar 100 en dan er vanuit gaan dat de aangegeven 100 ook daadwerkelijk 100 is. Navi heeft ook wat tijd nodig om een nauwkeurige berekening te maken en deze is mede afhankelijk van het aantal satellieten wat er gebruikt wordt. Dit is ook de reden dat er in nagenoeg alle beroepszaken tegen snelheidsboetes de meting via navigatie niet als wettig en overtuigend bewijs wordt gezien. Afwijking van auto's is moeilijk aan te geven, allereerst moet je de af fabriek gemonteerde banden gebruiken omdat daat het wegdraaital van je snelheidsmeter aan is gekoppeld. Er zijn auto's die een positieve/negatieve afwijking hebben. Men gaat er gemiddeld vanuit dat de afwijking van de teller betekent dat de tellerwaarde naar beneden mag worden afgerond. Dat is ooit nog een een mooie uitspraak van koos Spee geweest die aangaf dat wij in trajectcontroles niet strak op de teller hoefde te letten, er was altijd sprake van een afwijking. Simpel navi aanzetten op vrije vlakte en daar met verschillende snelheden gaan rijden over wat langere afstanden, dan heb je een redelijk beeld van de afwijking van je teller.

Uitgaande dat je op een vlakke weg op cruise control kan rijden is de meting met de TomTom het nauwkeurigst. De TomTom heeft wel enige tijd nodig om de juiste snelheid aan te geven. De snelheidsmeter van de auto kan erg afwijken tot wel 15% (eigen ervaring) dit kun je eventueel bij de volgende bandenwissel corrigeren. Het klokken van een afgelegde afstand is er lastig omdat het moeilijk is op het juiste moment de stopwatch in te drukken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100