Hondenhaar is een bewezen afschrikmiddel. Steenmarters hebben daar een ontzettende hekel aan. Door een pluk hondenhaar in een panty onder je auto te leggen verjaag je de marters.
Ook menselijke urine vinden de dieren vreselijk. Door in een gieter te plassen en de urine vervolgens over je autobanden uit te gieten, zullen de steenmarters op afstand blijven. Ze hebben een hekel aan stank. Ook een wc-blokje of een doek gedrenkt in ammoniak kan helpen. Wanneer je een marter aantreft, is het handig om je auto om een andere plek te parkeren. Marters zijn gewoontedieren met vaak vaste looproutes.
Als je niet met een gieter in de weer wilt, probeer anti-marterspray. Dit product is een samenstelling van geuren die uitgescheiden worden door de natuurlijke vijanden van de marters. Je moet dan denken aan de vos, wolf, hond, mens, roofvogels. Deze combinatie van geurstoffen zijn in een vloeistof samengebracht die je door middel van een sproeiflacon kunt aanbrengen onder de motorkap.
SimonV
2 jaar geleden
De ANWB raadt de plaatsing onder dc motorkap aan van een elektronisch kastje dat een hoog frequent geluid of lichte elektrische schokken afgeeft.
De overige methoden (huismiddelen als wc-geurblokjes, doeken met vloeistof en spuitbussen) hebben een minder betrouwbare af afdoende werking.
Mijn eigen ervaring na steenmarterschade is dat een elektronisch kastje met hoog frequent geluid voldoende helpt. Zo'n kastje kun je zelf plaatsen of door het garagebedrijf laten plaatsen.
Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/163/hoe-bescherm-ik-mijn-auto-tegen-steenmarters
2 jaar geleden
Ik heb een huis in Duitsland waar veel marters voorkomen en daar is het devies om over een rooster (zo'n metalen rooster van een cm of 3 dik) te parkeren zodat de motor boven het rooster zit. Marters lopen daar niet graag op. Een ander effectief middel schijnt te zijn om je kabels in te sprayen met WD40.
paulus811