Voor wie is een verkeersbord bedoeld als dit aan de rechterzijde van het fietspad staat?

Vanmiddag reed ik op een 60 km weg. Per abuis zag ik pas aan het eind van de weg, vlak voor plaatsnaambord (waar je 50 km mag) een bord van 30 km per uur. Het vreemde is dat er geen werkzaamheden of überhaupt materialen lagen ter hoogte van dat bord. Later ben ik er langs gewandeld en zag ik een 30 km bord een aantal meters daarvoor staan. Dit kilometer bord stond aan de rechterzijde van het fietspad, zie hiervoor de foto’s. Nu is mijn vraag of dit juist is? Het is, voor mij, onduidelijk voor wie dit bord nou bedoeld is gezien de plaats ervan.

Picture for question
2 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Dat is alleen iets zinnigs over te zeggen als je een actuele foto post, geen oude google streetview.
melis98
2 jaar geleden
De pijl is de locatie waar het bord staat. Het bord staat hemelsbreed met de vlag die ook op deze foto te zien is. Ook deze staat er op dit moment nog.
Antoni
2 jaar geleden
Is de weg die jij een fietspad noemt niet gewoon een ventweg? Of een weg voor aanwonenden van de weg om hun huis te kunnen bereiken? Dan lijkt de 30 kilometer per uur maximaal toegestane snelheid wel logisch op die weg, en het bord dus logisch op die plaats.

Antwoorden (1)

Volgens artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 behoren tot "wegen":

"Alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;"

Een fietspad behoort dus ook tot de weg .

Dat er geen werkzaamheden zichtbaar waren en er geen bouwmaterialen lagen, is niet relevant.

Overigens is het door jou genoemde bord onzichtbaar op de foto.
.
Als het de bedoeling is dat niemand op de weg harder dan 30 km/uur rijdt is het bord goed geplaatst (ervan uitgaand dat het bord voor iedereen goed zichtbaar is).
.
Nog een terzijde:
@
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:

het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.@
Toegevoegd op 17 maart 2022 05:58: tekst
Computoon
2 jaar geleden
melis98
2 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg! Er hebben hier flink wat auto’s te hard gereden. Mochten ze in zo’n situatie gaan flitsen. Is er dan nog een minimale afstand vanaf het bord bij het fietspad tot aan de meetplaats? Zijn er specifieke/bijzondere regels omtrent wegwerkzaamheden?
Computoon
2 jaar geleden
Deelantwoord: bij 30 km/uur moet de minimale afstand tussen gebodsbord en meetplaats 80 meter zijn. "
Er gelden minimale afstanden tussen de plaats waar een lagere snelheidslimiet gaat gelden en de plaats waar de snelheidsmeting wordt uitgevoerd. Dit volgt uit de Aanwijzing meting snelheidsoverschrijdingen.
Voor de te hanteren afstand wordt geen rekening gehouden met de maximumsnelheid die op het weggedeelte daarvoor geldt. Deze afstanden gelden ook bij de omgekeerde situatie, dus in het geval dat de maximumsnelheid verhoogd wordt. Hierbij wordt altijd uitgegaan van de geldende lagere maximumsnelheid. De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn: Snelheid (km/h) Snelheid (m/s) Gehanteerde afstand (meters)
15 4 40
30 8 80
Worden deze afstanden niet in acht genomen, dan dient de daaruit voortvloeiende boete/strafbeschikking te worden vernietigd."
Computoon
2 jaar geleden
Nog wat leesvoer: https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsregels/aanwijzingen/verkeer---vervoer/instructie-snelheidsoverschrijdingen-en-snelheidsbegrenzers-2018i001 Hierin staat onder meer: "2.5 Wegwerkzaamheden Indien op de maximumsnelheid wordt gehandhaafd bij wegwerkzaamheden is het noodzakelijk dat aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.  Ten eerste moet de bebording in orde zijn. Dit houdt in dat de A1 borden juist en altijd in combinatie met borden J16 (wegwerkzaamheden) zijn geplaatst. Zo moeten in geval van meer rijstroken in dezelfde rijrichting de A1 borden aan beide zijden van de rijbaan zijn geplaatst. Daarnaast moet sprake zijn van enige vorm van werkzaamheden (...) of moet de snelheidsbeperking kennelijk noodzakelijk zijn vanwege de wegomstandigheden ter plaatse, zoals versmalde rijstroken en de plaatsing van barrières e.d. (...)" Het A1-bord is het bekende verbodsbord met een maximumsnelheid. Bord J16 het waarschuwingsbord "Werk in uitvoering/wegwerkzaamheden".