Wat betekent: 'er is een band aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm en een stuur- of fusiekogel aanwezig kleiner of gelijk aan 1 mm?'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.4K
Annswers
12 jaar geleden
Welk deel van de zin begrijp je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je, wat betekent het? Het is toch gewoon een Nederlandse zin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet wat deze twee verbeter punten (naar aanleiding van een APK) inhoudelijk betekenen voor de auto. En natuurlijk voor mijn portemonnee.
walter
12 jaar geleden
De diepte in je bandenprofiel moet minimaal 1,6 mm zijn.
Blijkbaar zijn je banden al een eind versleten, maar nog niet helemaal op het minimum.
Je mag er dus mee rijden, is dus goedgekeurd, maar moet er rekening mee houden dat je de banden binnenkort vervangt (en waarschijnlijk niet pas bij de volgende keuring) Fusiekogel ken ik niet, maar daar geldt hetzelfde voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is duidelijk, bedankt iedereen!!

Antwoorden (4)

Dit zijn waarschijnlijk opmerkingen bij een APK-keuringsrapport. Het zijn punten waarop de auto nog niet is afgekeurd, maar die wel aandacht nodig hebben. Mogelijk wordt de auto de volgende keer wel op deze punten afgekeurd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap dat je dat uit de vraagstelling haalt. +
Die band heeft nog maar 1,6-2,5mm profiel.

Voor apk eisen geld in nederland dat een band minimaal 1.6mm profiel moet hebben dus zal dat een aandachtspunt zijn.

Een stuur- of fuseekogel kleiner of gelijk aan 1mm?

Denk dat ze hier de speling op die betreffende kogel bedoelen, al vraag ik me af of er uberhaupt speling op mag zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Even opgezocht, maximale speling is die 1 mm:

In de Keuringseisen APK staat vermeld dat fuseepennen, -lageringen, -bussen en –kogels alsmede de overige draaipunten van de wielophanging niet te veel speling mogen vertonen. Deze speling mag tevens niet hoorbaar of voelbaar zijn. In de Regeling Permanente Eisen staat omschreven wat ‘niet te veel speling’ omvat. Dat is naast de van fabriekswege ‘ingebouwde’ oorspronkelijke speling (eventueel opgevuld met rubber), de speling ten gevolge van slijtage. Zowel in axiale als in radiale richting mag die niet meer dan 1,0 mm bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog duidelijker! Super bedankt voor je moeite en tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Dat zijn aandachtpunten die in de nabije toekomst problemen en/of gevaar op gaan leveren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor verdere uitleg voorzien andere antwoorden al prima.
kern van de zaak is dat het binnen afzienbare tijd zaak is om daar wat aan te (laten) doen.
Men keurt er niet op af want de wijze van gebruik bepaalt hoe snel het een echt probleem gaat vormen.
Rij je weinig en staat de auto droog , dan kan een band met 2,5 mm profiel nog lang mee en fuseekogels met deze speling vormen nog geen gevaar, het uitslijten van fuseekogels gaat echter steeds sneller naarmate de speling toeneemt.
gebruik je de auto dagelijks en rijd je veel km dan is het zaak dit spoedig te (laten) repareren.

Zo hebben fuseekogels vooral in een stad te leiden, veel sturen , drempels , remmen en optrekken geven extra belasting voor deze kogels die de nauwkeurigheid van sturen en de wegligging beinvloeden.
Een ruim uitgesleten fuseekogel kan zelfs uit zijn vatting ontsnappen en dat moet je niet mee willen maken, dit kan absoluut letale gevolgen hebben, en niet alleen voor jezelf en je passagiers......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenvoudig gezegd komt het hier op neer:
Er zijn banden aanwezig die nog niet afgekeurd kunnen worden omdat de profieldiepte boven de wettelijke afkeureis van 1,6mm zit (maar dus wel bijna versleten Aandachtspunt: “ BIJNA VERSLETEN, vervanging zit er aan te komen! “)

Ook bij de kogels is er één (of meerdere) die nog ONDER de afkeur eis van 1mm zit, maar wel bijna versleten, ook dit is een alarmbel voor de eigenaar van het voertuig, dat deze bijna versleten, en dan dus vervangen zal moeten worden