Wat moet ik doen/weten voor het begin van de eerste rijles?

Morgen heb ik mijn eerste rijles. Zijn er dingen die handig zijn om te weten voordat ik begin met mijn rijles?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Je hoeft niets te weten, daarvoor neem je les. ;)
crispy
2 jaar geleden
Ik zou alvast beginnen met de theorie te leren. Je rijinstructeur zal je wel behoeden voor grote fouten, maar het is toch de bedoeling dat je zelf al wel weet hoe de verkeersregels zijn.

Antwoorden (1)

Je krijgt les: dus je hoeft niets te doen of te weten. Misschien helpen de volgende tips wel een beetje:

1. Blijf rustig
Het is logisch dat je voor de eerste keer ontzettend zenuwachtig bent, maar don’t worry er zit een ervaren rijinstructeur naast je die je alles leert en zal zorgen dat je weer veilig thuiskomt.

2. Wees niet bang om fouten te maken
Het heet niet voor niets rijles. Niemand weet de eerste keer hoe je moet schakelen, waar al die knopjes voor zijn en niemand kan na één keer achteruit inparkeren. Cliché maar waar’; oefening baart kunst.

3. Je vraagt nooit te veel
Als je iets niet begrijpt of niet weet, is het het beste om het meteen te vragen. Dat geeft jezelf een rustiger gevoel en je rijinstructeur helpt je graag. Je kunt beter vragen stellen, dan iets doen waarvan je eigenlijk niet weet hoe het moet en het daarom verkeerd doen.

4. Kleding
Het is belangrijk dat je kleding draagt dat/ die lekker zit, want voor de eerste keer schakelen wil je echt niet in je allerstrakste spijkerbroek.

5. Drink niet te veel
En hiermee bedoel ik koffie en alles waar cafeïne in zit. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je zenuwachtiger wordt dan je was, omdat je hartslag omhooggaat wat zorgt voor een paniekerig gevoel.
Wat schijnt te helpen tegen zenuwen, is het eten van een banaan. Er zitten stoffen in die ervoor zorgen dat je wat rustiger wordt. Eet er niet meteen 10, want daar wordt je buik dan weer niet blij van.

6. Begin alvast met je theorie
Hoe meer verkeersborden je al weet, des te zelfverzekerder je op de weg bent. Dit betekent niet dat je bij les 1 meteen alle verkeersregels moet weten, want gelukkig heb je een rijinstructeur naast je die alles weet, maar het zal je een goed gevoel geven als je niet helemaal onvoorbereid het verkeer in gaat.

7. Geniet van de rit
Vergeet de zenuwen, want hoe leuk: je gaat voor het eerst autorijden! En voor je het weet heb je je rijbewijs in the pocket en kun je overal heenrijden waar je maar wilt.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: draag makkelijke schoenen met dunne zolen. Dan voel je de pedalen beter. Hoge hakken of Dokter Martens zien er mss leuk uit maar zijn ongeschikt.
Antoni
2 jaar geleden
Reagerend op punt 6: Ik hoop toch dat de gemiddelde nieuwe automobilist vanzelf al heel wat verkeersborden kent vóór de eerste rijles! Hij of zij is dan immers al jaren verkeersdeelnemer geweest, niet als automobilist, maar toch minstens als voetganger of fietser!