Ik heb abrupt geschakeld van vooruit naar achteruit. Gaat mijn versnellingsbak het nu begeven?

Ik weet dat dit slecht is en toch overkwam mij dit perongeluk vanmiddag, met een snelheid van 5-10 km en daardoor schokte de versnellingsbak ook, kan dit wel eens gebeuren of is de kans groot dat mijn versnellingsbak het zometeen begeeft hierdoor? De auto is een automaat (Renault twingo)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Bordensteker
2 jaar geleden
Constructeurs van versnellingsbakken streven uit welbegrepen eigenbelang naar betrouwbare techniek die ook tegen een stootje kan.
Een demonstratie van de stevigheid van (in dit geval handbediende) versnellingsbakken zag ik laatst in een filmpje. De Nederlander Emile Luijben onderzocht proefondervindelijk wat er gebeurt wanneer je al rijdend je auto in achteruit schakelt. Op zijn YouTubekanaal “mastermilo82” brengt hij er met een sappig Brabants accent verslag over uit. We raden niet aan om dit zelf te proberen, wel om deze video te bekijken. Wie dapper genoeg is om het geknars van de tandwielen te doorstaan, krijgt nadien nog een technische uiteenzetting aan de hand van een opengewerkte versnellingsbak.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/video-dit-gebeurt-er-wanneer-je-je-auto-al-rijdend-in-achteruit-zet-20737 Voor een meer serieuze benadering van de vraag verwijs ik naar mijn antwoord!

Antwoorden (1)

Mijn advies is om u daar maar geen zorgen over te maken.
Berouw is goed, maar dát komt na de zonde.

Ik heb in dit verband in het verleden eens de verklaring gekregen dat het over het algemeen niet zinvol is om bij een ruil-versnellingsbak uit een schade-auto garantie te geven. Bakken gaan normaal heel lang mee, en een onbeschadigde ruilbak uit een relatief jonge total-loss gereden auto zal _meestal_ nog lang zonder problemen dienst kunnen doen.

Maar het zou natuurlijk een enkele keer toch tegen kunnen vallen.
Om de kans daarop helemaal weg te nemen, moet je de bak eigenlijk uit elkaar nemen, alles controleren, sommige delen vernieuwen omdat alles nu toch uit elkaar ligt, en dan alles weer samenbouwen. En in een geschikte proefstand de goede werking controleren (nou ja, die rol komt de kandidaat-ontvangende auto toe).

Dat hele gedoe is, afhankelijk van het soort automaat*, vaak zoveel werk en vereist echt wel zo veel vakmanschap, dat er aanzienlijke (arbeids)kosten mee gemoeid zijn, en je hebt aan het eind van die operatie een niet-nieuwe bak die al met al meer gekost heeft dan een geheel nieuwe.
Het verhaal in casu betrof een CVT, een continu variabele transmissie dus, en met die moderne techniek heeft men veelal nog geen uitgebreide ervaring. En dat kan voor meer moderne automaten opgaan.
Ik begrijp dat een Twingo vanaf 2015 leverbaar werd met een getrapte automaat met twee koppelingen, en ook dat lijkt me moderne techniek.

Vandaar dat men dan de gok kan nemen om de ruilbak alleen uitwendig te bekijken (en eventueel de oude transmissievloeistof te analyseren op zeg maar metaalgruis, en er verse transmissievloeistof in te doen) en hem zonder nadere inwendige inspectie (zonder volledige demontage dus) in de tweede gastheerauto te monteren.

In dat licht zou ik zeggen: als de licht mishandelde bak van de Twingo het na deze misgreep nog steeds doet, zal-ie het meestal wel blijven doen. Het zal niet echt goed voor de techniek geweest zijn, maar er nu preventief iets aan willen doen is economisch vaak niet de beste keuze.
Bordensteker