Moet je een militaire colonne voor laten gaan op een snelweg als je wilt invoegen?

Ik heb binnenkort auto theorie examen alleen zag een gemene vraag voorbij komen. De vraag was exact dat ik de doorgaande rijbaan op de snelweg wil oprijden vanuit de invoegstrook. Voor mij rijd een militaire colonne, en ik wil dan er tussen glippen, de eerste militaire colonne is mij al voorbij maar de militaire colonne is nog achter mij. Dus als ik er tussen glip heb ik 1 militaire colonne voor mij en ook 1 achter mij( ik ben dan tussen de 2 militaire colonnes in. De vraag is dus of ik dan de gehele militaire colonne voor moet laten gaan. Ik zelf denk van wel omdat het verkeer op de doorgaande rijbaan voorrang heeft op invoegend verkeer maar toch twijfel ik. Ik heb het proberen op te zoeken over hoe het zit op de snelweg maar heb het helaas niet kunnen vinden

2 jaar geleden
in: Auto's
12.7K
Utrecht
2 jaar geleden
Je moet het iets anders zien (en verwoorden): de colonne is de hele rij voertuigen die bij elkaar hoort. het kan dus niet zo zijn dat de eerste militaire colonne je voorbij en de 2e colonne nog achter je. Ze horen allemaal bij elkaar als 1 colonne.
En die mag je niet doorbreken. Dus zoals in het 1e antwoord al gegeven: achter de (hele) colonne invoegen.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik heb wel eens begrepen dat je de colonne niet mag doorkruisen, maar er wel tussen in mag voegen. De tekst op Wikipedia suggereert dit ook. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Militaire_colonne Stoppen/wachten op de snelweg lijkt me iig levensgevaarlijk.

Antwoorden (3)

Ik pas altijd de vuistregel toe dat een militaire colonne gezien wordt als één groot voertuig.

Vergelijk het met een lange vrachtwagen. Daar ga je ook niet dwars doorheen, maar moet je voor- of achterlangs.

Hetzelfde doe ik ook met een rouwstoet. Maar dat is meer uit respect, dan dat het moet.
.
Concreet dus:
Als het eerste voertuig van een colonne gepasseerd is, dan laat je alle andere voertuigen van die colonne dus voorgaan en voeg je ACHTER die colonne in.
Toegevoegd op 06 juli 2021 14:29: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Het lijkt erop dat ook een rouwstaat niet mag worden doorkruist. Of is dat al weer achterhaald?:https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2010/12/01/doorsnijden-militaire-colonne-mag-wel-op-voorrangsweg/?gdpr=deny
Een militaire colonne mag je niet doorsnijden of doorkruisen. Invoegen mag wel. Jij bent géén deel van de militaire colonne, dus de voorrangsregels voor een militaire colonne gelden niet voor jou.
jc54
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet zo goed. Is invoegen geen voorfase van het doorkruisen?, of wil je heel onderweg er tussen blijven rijden? Of bedoel je dat je ná de colonne mag invoegen?
Je mag invoegen tussen de colonne. Stoppen op de invoegstrook mag niet en op de vluchtstrook mag je niet stilstaan zonder noodzaak. Maar invoegen is niet altijd gewenst.

In de praktijk wordt dit probleem bij "lange" colonnes (bijvoorbeeld een groep voertuigen op weg naar een grote oefening) wel als volgt opgelost:

Voor de colonne uit rijden enkele marechaussees op een motor. Ze parkeren die aan de kant en vanaf de zijkant van de weg geven zij een aanwijzing dat het verkeer op de linkerrijbaan moet gaan rijden (een duwend gebaar met beide handen waarvan iedere automobilist de betekenis begrijpt). Niet veel later volgt de (met relatief geringe snelheid rijdende) colonne. Die kan nu probleemloos gebruikmaken van de gecreëerde ruimte op de rechterrijstrook, zonder dat er een auto tussen "schiet".
Vervolgens vertrekken de "motoragenten" weer.
Als de colonne steeds als geheel bij elkaar blijft (dat kunnen die begeleiders ook regelen door op kruisingen aanwijzingen te geven zodat niet een deel van de colonne bijv. hoeft te wachten voor een rood verkeerslicht) is de kams zeer gering dat er nog een "burgerauto" tussen komt.
De vraag is dus enigszins theoretisch.
Toegevoegd op 07 juli 2021 02:28: tekst
Computoon
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
In welk artikel staat dat je niet mag stoppen op een invoegstrook? Is dat niet juist geboden als je er niet op kunt, daargelaten of dat veilig en gewenst is?
Computoon
2 jaar geleden
Ik had beter kunnen schrijven: "het is niet de bedoeling dat." Als je ziet dat je niet kunt invoegen, stop je aan het BEGIN van de invoegstrook. Doorrijden op de vluchtstrook kan een boete opleveren als dit gesignaleerd wordt. En door ergens 'middenin' op de invoegstrook stil te gaan staan en vervolgens proberen in te voegen met zeer geringe snelheid breng je jezelf en het overige verkeer in gevaar. Uiteraard is er niet voor elke verkeerssituatie een regel. Maar dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen, is een algemene verkeersregel.