Hoe snel bederft benzine werkelijk?

Uit diverse bronnen en verhalen heb ik begrepen, dat benzine (autobrandstof) bederft, maar nergens staat duidelijk hoe snel. Sommige bronnen suggereren dat dit een kwestie van enkele weken is, maar dat zijn vaak sites van bedrijven die middelen tegen bederf verkopen.

5 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Antwoorden (4)

Bederf van benzine is van meerdere factoren afhankelijk. O.a. waarin de benzine is opgeslagen (metalen vaten of kunststof), de temperatuur (i.v.m. verdamping) en het soort benzine (de toevoegingen)
jc54
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
En wat voor soort houdbaarheden horen daar in de praktijk bij (bij benadering?).
Het is afhankelijk van teveel factoren om een duidelijke ‘houdbaarheidsdatum‘ aan vast te hangen. Hoe snel benzine ‘slecht’ wordt hangt af van de samenstelling van je brandstof en de hoeveelheid zuurstof waarmee het in aanraking komt. Het is dan ook aan te bevelen om niet de hele tank vol te gooien als je steeds kleine afstanden rijdt of wanneer je de auto niet vaak gebruikt. Gemiddeld genomen blijft benzine een maand of drie houdbaar. Vergis je niet in hoeveel schade ‘bedorven’ brandstof aan de motor en rubbers van de auto kan aanrichten. Neem het dan ook niet licht op en overweeg goed of je al dan niet veel gaat tanken.
fremar
5 jaar geleden
Benzine die is opgeslagen gaat achteruit door oxidatie en polymerisatie.
De producten die worden gevormd noemt men in het Engels: Gum
Bij de verdamping van de benzine in carburateur of inspuitsproeier slaat de gum neer in het inlaatspruitstuk of rond de inlaatkleppen als een plakkerige stof.
In de neerslag bevinden zich ook hoog kokende bestanddelen van de aardolie die bij de destillatie tijdens de productie niet volledig worden verwijderd.
Zie bron 1
Om oxidatie van benzine tegen te gaan, voegen de producenten Antioxidantia toe.
Zie bron2
Benzine bestaat voor circa 30 % uit cyclische onverzadigde koolwaterstoffen.
Zie bron2
Deze kunnen polymeriseren tot langere ketens en drijven als gum in de benzine.

In bron3 in figuur 1 zie je dat men de afname van 1 van deze cyclische onverzadigde koolwaterstoffen, namelijk cyclopentadieen heeft gemeten verdund in 90% n-heptaan.
(De bovenste lijn)
Dan zie je dat de hoeveelheid cyclopentadieen met de helft afneemt in 2 tot 3 weken.

Dat gaat dus vrij snel, en je zou dat dan moeten merken bij gebruik van de benzine.
Maar als ik twee weken mijn auto niet gebruik omdat ik op vakantie ben, dan draait de motor na de vakantie weer even soepel als voor de vakantie.
Het loopt dus blijkbaar niet zo'n vaart met het bederven van benzine.
Ik zie dat de bronnen zijn weggevallen.
Ik zal ze opnieuw toevoegen
Ik zie dat de bronnen zijn weggevallen.
Ik zal ze opnieuw toevoegen
https://wiki.anton-paar.com/en/how-to-measure-the-gum-content-of-fuels/
https://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp72-c3.pdf
file:///C:/Users/eleco/Downloads/3358-Article%20Text%20PDF-7116-1-10-20130718.pdf
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjd-cyBosjfAhUMZlAKHfNyC0cQFjABegQICBAC&url=https%3A%2F%2Fpp.bme.hu%2Fch%2Farticle%2FviewFile%2F3358%2F2463&usg=AOvVaw2sqQPtjqhiraRzX2EZhn0K
https://pp.bme.hu/ch/article/viewFile/3358/2463
Eindelijk gelukt bron 3 toe te voegen.
Die staat nu als onderste.
De 3e en 4e link zijn ongeldig.
Toegevoegd op 30 december 2018 19:22: tekst
Edraket
5 jaar geleden
heeft te maken met de omstandigheden warin de benzine zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ja, vast wel. Maar welke omstandigheden en in welke mate zorgen (bij benadering) voor welke houdbaarheid?