waarom wisselt een bestuurder vaak niet van rijbaan om in te halen maar wacht tot ik opschuif naar rechts?

Ik kom het regelmatig tegen op de snelweg. Je rijdt op de tweede of derde baan, een auto komt van achteren en blijft achter je hangen (vaak net wat te dichtbij) en wanneer je zelf een baan naar rechts gaat, geeft de bestuurder gas en gaat je voorbij. Dit vaak wanneer er nog 1 a 2 vrije banen links zijn (op een 4 of 5 baans weg). Dus de bestuurder kon er gemakkelijk langs door 1 baan naar links te gaan, in te halen en daarna weer naar rechts gaan.
Dit effect zie ik ook wanneer er dus nog 2 banen links vrij zijn (dan lijkt me "angst" voor de meest linkerbaan niet mee te spelen).

2 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Je plaats op de weg is rechts. Of als je moet inhalen de baan er naast.
ronron1212
2 jaar geleden
Hier staat dat ook in
https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/reisvoorbereiding/verkeersregels
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Ik snap dat je plaats rechts is. Daar gaat de vraag ook niet over. De vraag is waarom mensen vaak niet naar links gaan om in te halen maar achter de voorligger blijven rijden totdat die ook weer naar rechts gaat. Ik zie het bij mijzelf, maar ook vaak bij anderen. Misschien maak je de aanname dat ik (of anderen) onnodig links rijden. Daar is hier echter geen sprake van.
paulus811
2 jaar geleden
Ik doe dit zelf wel eens om aan te geven dat de bestuurder geacht wordt rechts te rijden. Vooral tussen Utrecht en Gouda maakt iedereen er een sport van om op de derde baan te rijden, terwijl baan 1 en 2 compleet leeg zijn. Compleet verdwaasd links blijven plakken vind ik pas ergerlijk.
SentWierda
2 jaar geleden
@paulus811. Als je vanuit Utrecht naar Gouda rijdt, ben je vanaf Oudenrijn automatisch niet op de eerste en tweede rijbaan, want de eerste en tweede rijbaan komen op Oudenrijn van rechts aansluiten vanuit de richting Amsterdam.
De verleiding is groot op de derde rijbaan te blijven rijden want alleen via de rechter zijspiegel (en hulp van de achteruitkijkspiegel) zie je of je naar de tweede en eerste rijbaan kunt. Dat wisselen naar een rechterrijbaan is daardoor lastig; veel lastiger dan wanneer je naar een linker rijbaan zou wisselen.
Mijn ervaring is dat de eerste rijbaan altijd geheel is gevuld met vrachtwagens en vaak ook een groot gedeelte van de tweede rijbaan.
paulus811
2 jaar geleden
@SentWierda, klopt dat er 2 rijbanen invoegen bij Oudenrijn, maar ik vind dat geen reden om bij Woerden nog steeds op baan 3 te blijven plakken. En dat is wel wat ik veel te vaak zie op dat stuk. En men blijft daar wellicht ook omdat bij Gouda, zo 40 km verderop, baan 1 en 2 afbuigen naar Rotterdam. Tja, waarom zou je dan naar rechts gaan.....En mijn ervaring is echt dat baan 1 en 2 dan compleet leeg zijn, let er maar eens op.
Cryofiel
2 jaar geleden
@SentWierda, de rechter zijspiegel en de binnenspiegel zijn NIET voldoende om te beoordelen of je naar rechts kunt gaan. Ik ben al te vaak van de weg gedrukt door iemand die deze rijles-les was vergeten... Kijk ALTIJD in de dode hoek. En nee, de dode hoek is NIET dat stukje dat je alleen kunt zien als je in de spiegels kijkt...
SentWierda
2 jaar geleden
@Cryofiel. Helemaal mee eens. Over de schouder kijken is noodzakelijk.
Bij het van rijstrook wisselen is ook het gebruik van de richtingaanwijzer van groot belang. Maar al te vaak wordt de richtingaanwijzer niet gebruikt en dat geeft ergernis of het kan een aanrijding tot gevolg hebben.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Ik denk eerder dat het de bestuurder van de auto achter jou een gevoel van macht geeft wanneer jij voor hem/haar naar rechts gaat ipv dat hij/zij naar links moet om jou in te halen. Of is dit te simpel?
SentWierda
2 jaar geleden
De opmerking van BBvJ sluit mooi aan bij de vraag m.b.t. primitief gedrag vertonen ten opzichte van vrouwen.
Zou er verschil zijn als in de voorste auto een man of een vrouw achter het stuur zit? Een geschikt onderwerp voor een promotie-onderzoek....

Antwoorden (2)

Gemakzucht. Sommige verkeersdeelnemers vonden het veel gedoe om in de spiegels te kijken en te beoordelen of het verantwoord is links in te halen.
Ze wachten liever even af.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik kan me inderdaad voorstellen dat gemakzucht een mogelijkheid is.
Ik denk dat dit soort bestuurders zichzelf zien als een soort politieagent.

Zij nemen een opvoedkundige maatregel tegen een bestuurder die in hun ogen zich niet aan de verkeersregel houdt, om steeds zoveel mogelijk rechts te houden.

Door zelf niet naar de linker rijbaan te gaan en je naar rechts te drukken, denken zij, dat jij in de gaten heb dat je in hun ogen een verkeersfout maakt.
Edraket
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ook een hele goede mogelijkheid. Dank.
paulus811
2 jaar geleden
Ik ben zo'n 'agent' en vind het ergerlijk als ik op baan 1 rij en iemand wil inhalen die op baan 3 plakt. Om er niet rechts voorbij te gaan (nee, dat doe ik niet) moet ik naar baan 4 om die oen in te halen. Aaarrggggjh!
Thecis
2 jaar geleden
@Paulus
Dat is ook inderdaad ergelijk. Maar zoals ik al aangaf (wel in de reacties) gaat het hier niet om onnodig links blijven rijden.
Ik had het vandaag ook weer. 3 banen, ik rij op de meest rechterbaan, ga naar de linkerbaan om een rijtje vrachtwagens in te halen. Van ver af komt een auto aan om de middenbaan en is bijna aan het bumperkleven terwijl de linkerbaan helemaal vrij is. Na de vrachtwagens ga ik weer naar de rechterbaan en de bestuurder achter me haalt me in. Totaal onnodige actie, de linkerbaan was volkomen vrij...
paulus811
2 jaar geleden
@Thecis, helemaal eens, totaal onnodige actie. Helaas zitten er veel gekken op de weg die in alle anonimiteit denken dat ze in een computerspel onderweg zijn. Wellicht vond deze gek in jouw voorbeeld dat hij belangrijker was dan jij en je wel tussen de vrachtwagens voor meneer had kunnen wurmen.