Als een auto in het water valt, blijven de lichten dan branden? Idem bij een scooter?

Toegevoegd na 1 uur:
Dankje voor de reactie, ze blijven dus branden maar beginnen de lichten dan te knipperen na verloop van tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (4)

Zo lang er geen kortsluiting plaats vindt en de accu niet leeg raakt zullen ze blijven branden (mits ze al aan waren op het moment van het in het water rijden dus he).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lichten blijven maar zeer kort branden omdat de elektrische leidingen niet geïsoleerd zijn. Over de lichten moet je je geen zorgen maken als je in het water belandt. Als je met een moderne wagen rijdt, die de deuren automatisch vergrendeld en de ramen elektrisch laat op- en neergaan, dien je je wel zorgen te maken.
De enige oplossing is een klein hamertje in de auto te hebben want je kan nooit de deuren openen tegen de waterdruk in ... de ontgrendeling werkt dan ook niet meer.
Vermits de meeste grachten en kanalen tussen 3 en 6 m diep zijn, is het geen probleem om de wagen eerst te laten zinken en daarna eruit te komen. De brandweer organiseert regelmatig hiervoor proefdemonstraties. Veel beter dan naar een griezel film te gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichten blijven in principe branden.
Wel moet je rekening houden dat er door vocht sluiting gaat onstaan waardoor je alsnog vervelende (soms gevaarlijke) neveneffecten gaat ondervinden.

zo is bekend dat in een aantal gevallen de centrale deurvergrendeling een eigen leven ging leiden bij waterongevallen.

Minstens zo belangrijk is om in waterrijke gebieden met je verlichting aan te rijden, mocht er een auto te water raken dan kunnen hulpdiensten aan de hand van een eventueel lichtschijnsen sneller ter plaatse komen oom eventueel mensen uit een auto te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verlichting van de auto aan is voor het te water raken, dan blijven ze branden tot het water voor storing gaat zorgen. Dat kan best wel een hele tijd duren

Bij een scooter gaan de lichten meteen uit. Voor zover ik weet doet de verlichting het alleen maar bij een draaiende motor.

Als een auto in brand staat en de verlichting is uit, kan het voorkomen dat de verlichting, door het samensmelten van draden aan gaat. (hij neemt nog even afscheid zeg maar))