Kan ik een boete voor door rood licht rijden aanvechten?

Het verkeerslicht voor rechtdoor stond op rood en daar stopte ik netjes. Maar toen het verkeerslicht voor linksaf groen werd ben ik aangereden. Ik geef toe, dat ik idd door rood reed, maar ben wél gestopt voor rood. Dat is ook duidelijk te zien op de Dashcam. Kan ik dit aanvechten als vormfout?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Nee.
Voor een rood licht moet je stoppen.
Jij bent door het rode licht gereden waar je had moet stoppen. Dus je bent niet gestopt.
erotisi
3 jaar geleden
werd je dan geduwd onder het rode licht door?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jullie begrijpen me niet. Ik ben gestopt voor rood, maar ben opgetrokken, toen het voor linksaf op groen sprong, heel dom, maar dit gebeurt mensen wel vaker. Dus op het moment dat het voor linksaf op groen sprong, ben ik idd vanuit stilstand door rood gereden. Op de bekeuring staat, dat ik niet gestopt ben, maar dat ben ik dus wel.
ronron1212
3 jaar geleden
Je bent gestopt maar daarna weer doorgereden dat is het zelfde. De camera registreert dat gewoon als door rijden wat het ook is.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@Lean wij begrijpen heel goed wat je bedoelt, maar simpel gezegd is je reden gewoon "onzin" en is het helemaal jouw probleem.
Inekez1
3 jaar geleden
Stoppen voor rood licht betekent natuurlijk dat je moet blijven staan totdat JOUW verkeerslicht groen wordt. Zou een mooi zootje worden als iedereen na 1 seconde stilstaan weer gaat rijden. Het werkwoord stoppen heeft meerdere betekenissen. In deze context geldt de betekenis 'stoppen = stil blijven staan'. Je moet dus stil blijven staan zolang het stoplicht op rood staat.
Griffin
3 jaar geleden
@Inekez: "Je moet dus stil blijven staan zolang het stoplicht op rood staat."
Maar wat als je nou denkt dat jouw licht op groen springt? Want dat is wat er gebeurde bij OP, het was het verkeerde licht waar hij op reageerde, namelijk die voor linksaf bedoeld was.
LeonardN
3 jaar geleden
@griffin
Dat maakt niet uit. Net zoals het niet uitmaakt dat ik dacht dat ik 120 reed als ik geflitst wordt voor 140km/u.

Antwoorden (1)

Ja, je kan een boete voor "door rood rijden" "aanvechten".

Of dat in jouw geval enige zin heeft betwijfel ik, maar bezwaar aantekenen tegen een boete kan altijd.

https://www.voorbeeldbriefje.nl/verkeersboete/voorbeeldbrief-bezwaar-door-rood-rijden/#:~:text=Heeft%20u%20de%20boete%20al,CJIB%2C%20maar%20naar%20het%20CVOM.&text=Lees%20meer%20over%20in%20beroep,de%20site%20van%20het%20CJIB.