Wat te doen bij beslagen zijruiten (auto)?

Aangezien het steeds vies regenachtig vochtig weer is heb ik in mijn auto snel last van voornamelijk beslagen zij-achterruiten. Aanjager aan op de voorruit en de condens verdwijnt al snel. t Zelfde bij de achterruit met de achterruitverwarming. Maar die zijruiten, die blijven maar beslaan.

Heeft iemand tips? Rubbers aan de buitenkant zijn in orde, vochtvanger staat al onder de bijrijdersstoel maar mag niet baten. Auto is laatst nog door de apk gekomen, heb er de garage ook niets over horen zeggen.
Edit:
De auto heeft airco, de B-stijlen zijn gewoon erg dik voor de luchtcirculatie

3 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt aan de zijkanten va je dashboard ook openingen zitten die je op je zijramen kan richten
Amadea
3 jaar geleden
Wrijf die ruiten in met wat afwasmiddel of andere vloeibare zeep.
anneliez
3 jaar geleden
zet een vochtvreter in de auto
Bordensteker
3 jaar geleden
“Vochtvanger mag niet baten”. Komt er helemaal geen vocht in terecht, of komt er wel vocht in terecht, en wordt dat dan regelmatig (buiten de auto!) geleegd? Het vocht tegen de binnenkant van de ruiten moet ergens vandaan komen. Natte vloerbedekking? Hoog tijd om alle vloerbedekking eens op te tillen en te kijken of er nattigheid op de stalen vloer ligt. Heeft de auto airco? Als er meestal maar één persoon in de auto zit, dan kun je het interieur vaak droger krijgen door met de airco aan de toevoer van verse buitenlucht tijdens het rijden langere tijd dicht te zetten.
Maar wanneer je meer mensen in de auto hebt, dan moet de toevoer van verse lucht meestentijds open staan. Als de airco zijn condenswater niet kan afvoeren door een verstopt afvoerbuisje, dan is dat nogal eens de oorzaak van nattigheid in het interieur en steeds weer natte ruiten. Als je geen airco hebt, dan moet de toevoer van verse lucht doorgaans open blijven. Je mist namelijk de drogende werking van een airco.
Maxdb
3 jaar geleden
@anneliez: ik heb er al twee instaan.
@Amadea: kan ik eens proberen, bedankt voor de tip.
@ronron1212: goeie, niet aan gedacht. Maar eens mee spelen dan.
@Bordensteker: ik bedoel er mee te zeggen dat er dus nog steeds vocht achter in de auto zit. Er komt regelmatig vocht in en ik ververs m ook met enige regelmaat. Er zit bijna nooit iemand achterin, dat scheelt wel maar wil geen boete aan m’n laars voor te weinig zicht in de auto. Auto heeft airco. Geen toevoer van verse lucht? Beslaan de ramen dan niet extra snel?
Bordensteker
3 jaar geleden
Lange ritten met bijvoorbeeld een halfuur lang airco aan op recirculatie hebben een drogend effect als er maar 1 persoon in de auto zit. De airco haalt dan voortdurend interieurlucht langs de koude ‘warmtewisselaar’ die de lucht zover afkoelt dat er vocht uit de interieurlucht op neerslaat. Ook als je tegelijk de kachelfunctie wat warmte laat bijdragen werkt dat, zolang de airco maar in werking blijft. De gekoelde en eventueel meteen weer bijverwarmde lucht bevat daarna minder waterdamp en de auto wordt langzaam wat droger.
Het afgescheiden condensvocht moet wel netjes via een afvoerbuisje naar de straat kunnen weglopen! Maar als er op een of andere manier vocht ergens op de vloer ligt, onder de matten, of in de kofferbak onderin, dan blijft het vechten tegen de bierkaai. Dan red je het met dit effect of dat van je vochtvangers niet.
Je moet zoeken naar waar het water naar binnen komt, of waar water niet weg kan, bijvoorbeeld door een verstopt afvoerbuisje van de airco.

Antwoorden (1)

Het stappenplan 'ontwaseming' bij beslagen ruiten:
- start de auto en zet de airco aan;
- laat de ventilator eerst op de nulstand draaien;
- zet de ventilator pas aan als de motor warm is;
- zet de ventilator op de hoogste stand: recirculatie;
- richt de blazers op de voorruit;
- zet de verwarming op de hoogste stand;
- schakel de recirculatie na korte tijd uit;
- zet de ventilator op medium.
Bron: https://www.tuning-gids.nl/beslagen_ruiten_auto.htm#
3 jaar geleden
Maxdb
3 jaar geleden
Is de airco aanzetten bij een niet warme motor is toch schadelijk voor de accu?
SentWierda
3 jaar geleden
@Maxdb. Het is schadelijk voor de accu als de airco wordt aangezet voordat je de motor start. Zet de airco pas aan als de motor loopt.
Dit staat in onderstaande link: (Wat doet een airco in de auto?)
onderdelenzoeker.nl/auto-wiki/hoe-werkt-airco-auto/